ПРОФІЛАКТИКА АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.4

Ключові слова:

підлітки, агресивна поведінка, профілактика, заклад загальної середньої освіти

Анотація

У статті проаналізовано особливості профілактики агресивної поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти. Під агресивною поведінкою автор розуміє дії, що мають на меті заподіяння моральної або фізичної шкоди іншим, а саме − це поведінка, яка орієнтована на нанесення образи, або шкоди іншій людині чи предмету. Вказано, що профілактика агресивної поведінки − це система заходів, спрямованих на виявлення і попередження агресивної поведінки. Зазначено, що необхідною умовою профілактичної роботи з підлітками, які проявляють агресивну поведінку є залучення до вирішення проблеми різних фахівців: класного керівника, соціального педагога, психолога, інспектора у справах неповнолітніх. Наголошено, що профілактика агресивної поведінки учнів є важливою умовою побудови конструктивного освітнього процесу, який повинен реалізуватися системно і комплексно. Автором зазначено, що існує первинна, вторинна і третинна профілактика агресивної поведінки підлітків у закладах загальної середньої освіти. Первинна профілактика включає в себе формування сприятливого мікроклімату в учнівському середовищі, адже саме комфортне середовище є підставою для конструктивного спілкування. Вторинна профілактика націлена на детальний розгляд питань профілактики агресивної поведінки підлітків в середовищі однолітків, ознайомлення учнів з даним поняттям, його структурою і наслідками. Третинна профілактика являє собою індивідуальну роботу з підлітками, що демонструють агресивність. Загалом, профілактична роботи у закладі загальної середньої освіти націлена на надання підліткам можливості задовольнити свої інтереси, реалізувати свої потреби, проявити свої здібності, оцінити самого себе, бути оціненим іншими в ході роботи і, нарешті, спробувати знайти оптимальний варіант взаємин з однолітками і вчителями та вибрати прийнятну форму поведінки.

Посилання

Будуємо майбутнє разом : програма профілактики конфліктів та правопорушень серед учнівської молоді / за заг. ред. Т.В. Журавель, М.А. Снітко. Київ : б. в., 2016. 249 с.

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за ред. І. Д. Звєрєвої. Київ, Сімферополь : Універсум, 2012. 536 с.

Журавель Т.В. Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності. Соціальна педагогіка : навч. посібник / за заг. ред. О.В. Безпалько. Київ : Академвидав, 2013. С. 85–101.

Золотова Г.Д. Соціально-педагогічна профілактика адиктивної поведінки студентів (на прикладі навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації) : автореф. дис. … канд. пед. Наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка». Луганськ, 2006. 22 с.

Костіна В.В. Професійна підготовка майбутніх фахівців соціальної галузі до профілактики дезадаптації учнів у різних соціальних інституціях : монографія. Харків : ХОГОКЗ, 2018. 364 с.

Лоренц К. Агрессия. Москва : Прогресс; Универс, 1994. 272 с.

Лящ О.П. Психологічна профілактика агресивних проявів в учнів професійно-технічних навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2006. 20 с.

Мазоха І.С. Індивідуально-психологічні особливості агресивності особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології». Одеса, 2008. 19 с.

Овчарова Р.В. Справочная книга социального педагога. Москва : Сфера, 2001. 80 с.

Підласий І.П. Педагогіка : новий курс : підручник для студентів вищих навчальних закладів. У двох книгах. Книга 1 : Загальні основи. Процес навчання. Москва : Гуманітарний видавничий центр ВЛАДОС, 2008. 576 с.

Сергєєва К.В. Профілактика агресивної поведінки підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації : дис. … канд. пед. наук : 13.00.05. Київ, 2016. 368 с.

Соціальна педагогіка : мала енциклопедія / за ред. І.Д. Звєрєвої. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 336 с.

Соціальна педагогіка : підручник / за ред. проф. Капської А.Й. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 488 с.

Федорченко Т.Є. Методи корекційної роботи з агресивними дітьми i підлітками. Рідна школа : Науково-педагогічний журнал. Київ : Деміур, 2007. № 2. С. 12–15.

Чемодурова Ю.М. Девіантна поведінка дітей і підлітків: із практики діяльності психолога й соціального педагога : Психолог. № 39. Київ, 2010. С. 3–11.

Шахрай В.М. Технології соціальної роботи: навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2009. С. 339–363.

Шквир О.Л. Методика роботи класного керівника : навчальний посібник. 2-ге видання, перероблене. Хмельницький : ХГПА, 2020. 114 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-06

Як цитувати

ГУЦУЛЯК, Л. (2022). ПРОФІЛАКТИКА АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ. Ввічливість. Humanitas, (1), 22–28. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ