PREVENTION OF AGGRESSIVE BEHAVIOR OF TEENAGERS IN INSTITUTIONS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION: A THEORETICAL ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.4

Keywords:

teenagers, aggressive behavior, prevention, institutions of general secondary education

Abstract

In the article analyzed the features of prevention of aggressive behavior of teenagers in institutions of general secondary education. By aggressive behavior, the author understands actions aimed at causing moral or physical harm to others, namely – behavior that is aimed at insulting or harming another person or object. It is stated, that the prevention of aggressive behavior is a system of measures aimed at detecting and preventing aggressive behavior. It is noted, that a necessary condition for preventive work with teenagers who exhibit aggressive behavior is the involvement of various specialists in solving the problem: class teacher, social pedagogue, psychologist, inspector for juvenile affairs. It is emphasized, that the prevention of aggressive behavior of pupils is an important condition for building a constructive educational process, which should be implemented systematically and comprehensively. The author notes, that there is primary, secondary and tertiary prevention of aggressive behavior of teenagers in institutions of general secondary education. Primary prevention includes the formation of a favorable microclimate in the pupils environment, because the comfortable environment is the basis for constructive communication. Secondary prevention is aimed at a detailed consideration of the prevention of aggressive behavior of teenagers among peers, acquainting pupils with this concept, its structure and consequences. Tertiary prevention is an individual work with adolescents who show aggression. In general, prevention work in institutions of general secondary education aims to give teenagers the opportunity to satisfy their interests, realize their needs, show their abilities, evaluate themselves, be appreciated by others in the course of work and finally try to find the best relationship with peers and teachers and choose acceptable form of behavior.

References

Будуємо майбутнє разом : програма профілактики конфліктів та правопорушень серед учнівської молоді / за заг. ред. Т.В. Журавель, М.А. Снітко. Київ : б. в., 2016. 249 с.

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за ред. І. Д. Звєрєвої. Київ, Сімферополь : Універсум, 2012. 536 с.

Журавель Т.В. Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності. Соціальна педагогіка : навч. посібник / за заг. ред. О.В. Безпалько. Київ : Академвидав, 2013. С. 85–101.

Золотова Г.Д. Соціально-педагогічна профілактика адиктивної поведінки студентів (на прикладі навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації) : автореф. дис. … канд. пед. Наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка». Луганськ, 2006. 22 с.

Костіна В.В. Професійна підготовка майбутніх фахівців соціальної галузі до профілактики дезадаптації учнів у різних соціальних інституціях : монографія. Харків : ХОГОКЗ, 2018. 364 с.

Лоренц К. Агрессия. Москва : Прогресс; Универс, 1994. 272 с.

Лящ О.П. Психологічна профілактика агресивних проявів в учнів професійно-технічних навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2006. 20 с.

Мазоха І.С. Індивідуально-психологічні особливості агресивності особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології». Одеса, 2008. 19 с.

Овчарова Р.В. Справочная книга социального педагога. Москва : Сфера, 2001. 80 с.

Підласий І.П. Педагогіка : новий курс : підручник для студентів вищих навчальних закладів. У двох книгах. Книга 1 : Загальні основи. Процес навчання. Москва : Гуманітарний видавничий центр ВЛАДОС, 2008. 576 с.

Сергєєва К.В. Профілактика агресивної поведінки підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації : дис. … канд. пед. наук : 13.00.05. Київ, 2016. 368 с.

Соціальна педагогіка : мала енциклопедія / за ред. І.Д. Звєрєвої. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 336 с.

Соціальна педагогіка : підручник / за ред. проф. Капської А.Й. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 488 с.

Федорченко Т.Є. Методи корекційної роботи з агресивними дітьми i підлітками. Рідна школа : Науково-педагогічний журнал. Київ : Деміур, 2007. № 2. С. 12–15.

Чемодурова Ю.М. Девіантна поведінка дітей і підлітків: із практики діяльності психолога й соціального педагога : Психолог. № 39. Київ, 2010. С. 3–11.

Шахрай В.М. Технології соціальної роботи: навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2009. С. 339–363.

Шквир О.Л. Методика роботи класного керівника : навчальний посібник. 2-ге видання, перероблене. Хмельницький : ХГПА, 2020. 114 с.

Published

2022-05-06

How to Cite

ГУЦУЛЯК, Л. (2022). PREVENTION OF AGGRESSIVE BEHAVIOR OF TEENAGERS IN INSTITUTIONS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION: A THEORETICAL ASPECT. Humanitas, (1), 22–28. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.4

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK