ІНТЕГРАЦІЯ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.22Ключові слова:
м’які навички (soft skills), дуальна освіта, проєктне навчання, інтеграція, соціальна робота, соціальне забезпечення, фахівці соціального забезпеченняАнотація
У статті комплексно досліджено проблему інтеграції теорії та практики в процесі професійної підготовки фахівців соціального забезпечення. Обґрунтовано актуальність такої інтеграції через динамічність соціальної сфери, зростаючу потребу у практико-орієнтованих фахівцях та важливість розвитку м’яких навичок (soft skills). Проаналізовано існуючі підходи до інтеграції теорії та практики в Україні (дуальна освіта, практико-орієнтоване навчання) та за кордоном (модель «сендвіч-курсів», навчання через служіння громаді, проблемно-орієнтоване навчання, рефлексивна практика). Визначено основні проблеми та суперечності у процесі інтеграції, зокрема розрив між теорією та реальною практикою, недостатню гнучкість освітніх програм, обмеженість ресурсів для практичної підготовки. Запропоновано теоретичну модель інтеграції теорії та практики, яка включає фундаментальні компоненти (теоретичний, практичний, інтеграційний), враховує сучасні проблеми та підходи до їх вирішення. Розроблено етапи реалізації моделі та надано практичні рекомендації щодо її впровадження, з акцентом на розширення практичної складової, створення системи дуальної освіти, залучення професіоналів-практиків, використання інтерактивних методів навчання та цифрових технологій. Особливу увагу приділено розвитку soft skills та міждисциплінарному підходу в підготовці фахівців соціального забезпечення.
Посилання
Семигіна Т. В. Сучасна соціальна робота. Київ : Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2020. 275 с.
Соціальна педагогіка: теорія і технології : підручник / за ред. І. Д. Звєрєвої. К. : Центр навчальної літератури, 2006. 316 с.
Карпенко О. Г. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників в умовах університетської освіти. Дрогобич : Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2019. 405 с.
Соціальна робота: технологічний аспект : навчальний посібник / за ред. проф. А.Й. Капської. К. : Центр навчальної літератури, 2004. 352 с.
Романова Н. Ф. Практична підготовка як складова професійного становлення майбутніх фахівців з соціальної роботи. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2019. Вип. 2 (45). С. 64–71
Кайтанський О. С. Правове регулювання дуальної форми здобуття освіти. Київ : Правова єдність, 2020. 218 с.
Слозанська Г. І. Практико-орієнтоване навчання в процесі професійної підготовки майбутніх соціальних працівн ків. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2021. Вип. 1 (48). С. 162–174.
Савельчук І.Б. Інноваційні методи навчання у професійній підготовці майбутніх соціальних працівників. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. 186 с.
Поліщук В. А. Професійна підготовка фахівців соціальної сфери: зарубіжний досвід. Тернопіль : ТНПУ, 2018.
Романовська Л. І. Зарубіжний досвід організації волонтерської діяльності. Хмельницький : ХНУ, 2020. 198 с.
Ребуха Л. З. Інноваційні технології навчання у підготовці майбутніх соціальних працівників. Тернопіль : ТНЕУ, 2019. 240 с.
Arkhypova S., Stavkova S. Continuous professional training of social workers in the post-non-classical per-spective: foreign experience. Educational space: post-non-classical perspectives: a monograph / eds. D. Kamenova, S. Arkhypova. Varna: Varna university of management, 2023. 280 р.
Oganisjana K., Trule L., Dasanayake R. S. N., Arkhypova S., Koleda N. Factors That Impact Companies’ Ability to Create New Opportunities and Realize Innovative Solutions During Crises. In N. Callaos, E. Gaile-Sarkane, S. Hashimoto, N. Lace, B. Sánchez, M. Savoie (Eds.), Proceedings of the 27th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics: WMSCI 2023, pp. 399-404. International Institute of Informatics and Cybernetics. https://doi.org/10.54808/WMSCI2023.01.399
Tymoshenko N., Кalchenko L. Іnnovative approaches to the formation ofcritical thinking of future specialists in the socio-economic sphere. Modern trends in the science, education and business: Monograph / Eds. Svitlana Arkhypova, Dimitrina Kamenova. Varna : Varna University of Management, 2024. P. 86–106. DOI: 10.54055/GLVJ9614
Петрович В. Підвищення кваліфікації працівників соціальних служб територіальних громад: виклики сьогодення. Соціальна підтримка сім’ї та дитини у соціокультурному просторі громади : матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції (04 червня 2024 року, м. Суми). Суми : СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024. С. 198–202.