INTEGRATION OF THEORY AND PRACTICE IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING OF SOCIAL SECURITY SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.22Keywords:
soft skills, dual education, project-based learning, integration, social work, social security, social security specialistsAbstract
The article comprehensively examines the issue of integrating theory and practice in the process of professional training of social security specialists. The relevance of such integration is justified by the dynamic nature of the social sphere, the growing demand for practice-oriented professionals, and the importance of developing soft skills. Existing approaches to integrating theory and practice in Ukraine (dual education, practice-oriented learning) and abroad (the “sandwich course” model, service-learning, problem-based learning, and reflective practice) are analyzed. The main challenges and contradictions in the integration process are identified, including the gap between theory and real practice, the insufficient flexibility of educational programs, and the limited resources for practical training. A theoretical model of theory-practice integration is proposed, incorporating fundamental components (theoretical, practical, and integrative), addressing contemporary issues and approaches to their resolution. The stages of model implementation are developed, along with practical recommendations for its introduction, emphasizing the expansion of the practical component, the establishment of a dual education system, the involvement of professional practitioners, and the use of interactive teaching methods and digital technologies. Particular attention is given to the development of soft skills and the interdisciplinary approach in training social security specialists.
References
Семигіна Т. В. Сучасна соціальна робота. Київ : Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2020. 275 с.
Соціальна педагогіка: теорія і технології : підручник / за ред. І. Д. Звєрєвої. К. : Центр навчальної літератури, 2006. 316 с.
Карпенко О. Г. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників в умовах університетської освіти. Дрогобич : Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2019. 405 с.
Соціальна робота: технологічний аспект : навчальний посібник / за ред. проф. А.Й. Капської. К. : Центр навчальної літератури, 2004. 352 с.
Романова Н. Ф. Практична підготовка як складова професійного становлення майбутніх фахівців з соціальної роботи. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2019. Вип. 2 (45). С. 64–71
Кайтанський О. С. Правове регулювання дуальної форми здобуття освіти. Київ : Правова єдність, 2020. 218 с.
Слозанська Г. І. Практико-орієнтоване навчання в процесі професійної підготовки майбутніх соціальних працівн ків. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2021. Вип. 1 (48). С. 162–174.
Савельчук І.Б. Інноваційні методи навчання у професійній підготовці майбутніх соціальних працівників. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. 186 с.
Поліщук В. А. Професійна підготовка фахівців соціальної сфери: зарубіжний досвід. Тернопіль : ТНПУ, 2018.
Романовська Л. І. Зарубіжний досвід організації волонтерської діяльності. Хмельницький : ХНУ, 2020. 198 с.
Ребуха Л. З. Інноваційні технології навчання у підготовці майбутніх соціальних працівників. Тернопіль : ТНЕУ, 2019. 240 с.
Arkhypova S., Stavkova S. Continuous professional training of social workers in the post-non-classical per-spective: foreign experience. Educational space: post-non-classical perspectives: a monograph / eds. D. Kamenova, S. Arkhypova. Varna: Varna university of management, 2023. 280 р.
Oganisjana K., Trule L., Dasanayake R. S. N., Arkhypova S., Koleda N. Factors That Impact Companies’ Ability to Create New Opportunities and Realize Innovative Solutions During Crises. In N. Callaos, E. Gaile-Sarkane, S. Hashimoto, N. Lace, B. Sánchez, M. Savoie (Eds.), Proceedings of the 27th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics: WMSCI 2023, pp. 399-404. International Institute of Informatics and Cybernetics. https://doi.org/10.54808/WMSCI2023.01.399
Tymoshenko N., Кalchenko L. Іnnovative approaches to the formation ofcritical thinking of future specialists in the socio-economic sphere. Modern trends in the science, education and business: Monograph / Eds. Svitlana Arkhypova, Dimitrina Kamenova. Varna : Varna University of Management, 2024. P. 86–106. DOI: 10.54055/GLVJ9614
Петрович В. Підвищення кваліфікації працівників соціальних служб територіальних громад: виклики сьогодення. Соціальна підтримка сім’ї та дитини у соціокультурному просторі громади : матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції (04 червня 2024 року, м. Суми). Суми : СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024. С. 198–202.