ДО ПИТАННЯ СЕКСУАЛЬНОЇ ОСВІТИ ПІДЛІТКІВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.25

Ключові слова:

громадська організація, заклад загальної середньої освіти, здоровий спосіб життя, комплексна програма, сексуальна освіта, підлітки, просвітницько-профілактична програма

Анотація

Питання сексуальної освіти підлітків є нагальним та важливим, адже нестача об’єктивної, ґрунтовної, якісної інформації про інтимні стосунки між чоловіком та жінкою, про можливі наслідки таких стосунків, підлітки змушені дізнаватися методом «спроб та помилок». Для більшості підлітків джерелом інформації є, переважно, інтернет та друзі. У статті автори наголошують, що підліткам бракує навичок та знань та компетенцій, необхідних для ухвалення виважених й ефективних рішень щодо свого сексуального та репродуктивного здоров’я, що робить їх вразливими до різноманітних ризиків, що стосуються як їхнього здоров’я, так і їхньої безпеки. Звертається увага на компоненти якісної сексуальної освіти: комплексний підхід (фізичний, емоційний аспекти); участь батьків; предмет має вести спеціально навчений вчитель; обов’язкове відвідування таких уроків; навчальні програми мають сприяти обговоренню різноманітних тем без табу. Науковці зазначають, що сексуальна освіта є комплексним підходом до навчання та виховання, який передбачає формування знань, навичок, ставлень, загальнолюдських цінностей й охоплює фізичні, емоційні, соціально-культурні аспекти сексуальності. Отож, реалізація комплексних програм сексуальної освіти у закладах загальної середньої освіти сприятиме формуванню навичок комунікації, що дозволить підліткам спілкуватися, слухати, чути та домовлятися, покращенню їхньої здатності приймати виваженні й усвідомлені рішення, допоможе підліткам захистити себе від насильства, небажаної вагітності, захворювань, що передаються статевим шляхом.

Посилання

Байдарова О., Бобрик О. Зміст і передумови впровадження комплексної сексуальної освіти в Україні. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота. 2022. Т. 1, № 8. С. 5–12. URL: https://visnyk.soch.robota.knu.ua (дата звернення: 02.04.2025).

Бялик О. В. Статеве виховання школярів: вітчизняний та зарубіжний досвід : навч. посіб. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2017. 228 с.

Горобчук Л. Виклики впровадження сексуальної освіти підлітків в закладах загальної середньої освіти під час воєнного стану. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2024. № 4. С. 22–29.

Журавель Т. В., Лях Т. Л., Нікітіна О. М. Використання інтерактивних методів та мультфільмів у профілактиці ризикованої поведінки : метод. посібник для спеціалістів, які працюють з бездоглядними та безпритульними дітьми та підлітками / за ред. Т. В. Журавель. Київ : МБФ «СНІД Фонд Схід-Захід», 2010. 168 с.

Зимівець Н. В., Петрович В. С., Закусило О. Ю. Навчання здоров’я: просвітницька робота з підлітками щодо збереження, розвитку та зміцнення репродуктивного здоров’я : навч.-метод. посіб. Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. 360 с.

Кравченко Л. А., Кобзєва І. М. Сексуальна просвіта як складова виховного процесу підлітків. Вісник університету імені Aльфреда Hобеля. Cер. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2018. № 2(16). С. 66–71.

Соціальна обумовленість та показники здоров’я підлітків та молоді: за результатами соціологічного дослідження в межах міжнародного проєкту «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді» : монографія / О. М. Балакірєва, Т. В. Бондар, Г. М. Даниленко, Р. Я. Левін, Н.-М. К. Нгуєн, Д. М. Павлова, Н. П. Пивоварова, О. Т. Сакович та ін.; ЮНІСЕФ, ГО «Укр. ін-т соц. дослідж. ім. О. Яременка». Київ : Фоліант, 2019. 127 с.

Спіріна Т. П., Даниленко А. В. Сексуальна освіта як складова здорового способу життя підлітків. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 1. С. 104–109. URL: http://journals.vnu.volyn.ua (дата звернення: 02.04.2025).

Статистичні дані системи МОЗ / Центр громадського здоров’я МОЗ України. URL: https://medstat.gov.ua (дата звернення: 02.04.2025).

Швед О. В., Спіріна Т. П. Роль міжнародних та українських неурядових організацій у протидії сексуальному насильству стосовно дітей. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 1. С. 144–151. URL: http://journals.vnu.volyn.ua (дата звернення: 02.04.2025).

Policies for Sexuality Education in the European Union. Brussels : European Parliament, 2013. 56 p. URL: https://www.europarl.europa.eu (last accessed: 02.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

СПІРІНА, Т., ПЕТРОВИЧ, В., & КОЗАЧОК , Р. (2025). ДО ПИТАННЯ СЕКСУАЛЬНОЇ ОСВІТИ ПІДЛІТКІВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Ввічливість. Humanitas, (2), 192–197. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.25

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

<< < 1 2 3 > >>