АРТ-ТЕРАПІЇ У ПРАКТИЦІ СОЦІАЛЬНОГО ГУВЕРНЕРА В УМОВАХ СІМʼЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.1.5Ключові слова:
гувернер, соціальний гувернер, сімʼя, арт-терапіяАнотація
У статті досліджено, що значна частина сучасних жінок не бажають присвячувати себе виключно сімʼї, а прагнуть працювати. Зайнятість батьків, бажання дати дітям гарне виховання, максимально розвинути їхні здібності, інтереси, прагнення жінок до самореалізації зумовили відродження інституту гувернерства та появу соціального гувернера в сучасній Україні. Наведено трактування понять «гувернерство», «гувернер», «соціальний гувернер». З’ясовано, що соціальний гувернер – це соціальний педагог, який здійснює індивідуальну роботу з дитиною в умовах сім’ї або в умовах, набли- жених до таких з метою її соціального виховання і розвитку, формування цілісної творчої особистості. Визначено види гувернерів та доведено, що індивідуальний підхід до особистості потребує творчого пошуку методик та тех- нологій у гувернерській діяльності, якими є різноманітні техніки арт-терапій. Образотворча діяльність дозволяє розвʼязати низку педагогічних завдань: виховні, психотерапевтичні, розвивальні, діагностичні. Доведено, що поряд із традиційними методами діагностики (спостереження, опитування, бесіда, інтерв’ю), досить ефективними є такі арт-терапії: колажі на теми «Такий я», «Моя сімʼя», «Я і моя сімʼя»; методи- ки «Герб сімʼї», «Генограма сімʼї»; мандалотерапія. Для діагностики емоційного стану дитини дошкільного та молодшого шкільного віку, розширення її індивідуальної емоційної сфери, розслаблення, зняття стресів, під- няття настрою та тонусу доцільно використовувати такі вправи: «Квітка-семиквітка», «День мого кольору», «Кольоровий настрій», «Хвилинка-кольоринка», «Малюємо себе». Розслабитися, отримати задоволення, прояви- ти творчі здібності дитини допоможуть також техніки зентангл, дудлінг, мандалотерапія, які прекрасно під- ходять і для дорослих, і для дітей.
Посилання
Гавриленко Т. Л. Функції та напрями роботи соціального гувернера. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія Педагогічні науки. 2011. Вип. 84. С. 47–50.
Деркач О. Арт-терапевтичні техніки в роботі соціального педагога. Соціальний педагог. 2008. Лютий 2 (14). С. 15–28.
Зинкевич-Евстигнеева Т.Д., Грабенко Т.М. Практикум по песочной терапии. Санкт-Петербург : Речь, 2002. 224 с.
Корпач Н.І., Сидорук І.І. Соціальні терапії в практиці соціально-педагогічної роботи. Педагогіка. Актуальні проблеми соціальної педагогіки, початкової та дошкільної освіти : зб. наук. пр. : матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ.конф. науковців, асп. та студ., м. Луцьк, 18-19 трав. 2016 р., Луцьк : Вежа-Друк, 2016. С. 142–148.
Попач О.В. Діагностичні можливості кольору. URL: https://vseosvita.ua/library/statta-vpliv-koloru-na-psihikuludini-152872.html.
Пятницька-Позднякова І.С. Арт-терапевтичні можливості видів мистецтва. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Серія Педагогіка. 2009. Т. 108, Вип. 95. С. 36-42.
Сарапулова Є. Г. Психолого-педагогічні основи навчально-виховної діяльності гувернера : монографія. Київ : МАУП, 2003. 264 с.
Сім’я – єдиний інститут, що має 90% довіри українців – Головаха // Радіо Свобода : веб-сайт. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/28846972.html
Соботович Є. Ф. Методика выявления речевых нарушений у детей и диагностика их готовности к школьному обучению. Київ : ПП «Компанія Актуальна освіта», 1998. 127 с.
Тарарина Е. Практикум по арт-терапии : шкатулка мастера : науч.метод.пособ. 4-е изд., дополн. Київ : АСТАМИР-В, 2017. 224 с.