ART THERAPY IN THE PRACTICE OF A SOCIAL TUTOR WITHIN THE CONDITIONS OF FAMILY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.1.5

Keywords:

governor, social governor, family, art therapy

Abstract

It is stated in the article that the majority of modern women do not want to dedicate themselves exclusively to the family. They are willing to work. The employment and occupation of parents, the desire to give their children good upbringing, to develop their abilities, interests, and women’s desire for self-realization caused the revival of the institution of tutorship and the emergence of a social tutor profession in modern Ukraine. The concepts “tutorship”, “tutor”, “social tutor” and their interpretations are given in the article. It was established that the social tutor is a social educator who carries out individual work with the child in the family for the purpose of child’s social upbringing and development, the formation of a holistic creative personality. The types of tutors are identified. It is proved that the individual approach to the personality requires a creative search for methods and technologies in the tutor’s activity, e.g. various techniques of art therapies. Art activity allows to solve several pedagogical tasks: educational, psychological, therapeutic, developing, and diagnostic. Along with traditional diagnostic methods (observation, survey, conversation, interview), the following art therapies are quite effective: collages on the topics “Such am I”, “My family”, “My family and I”; methods “Family emblem”, “Family genogram”, and mandala art therapy. To diagnose the emotional state of a child of preschool and primary school age, expanding his/her individual emotional sphere, to relax, relieve stress, lift the mood and tone, it is advisable to use the following exercises: “Seven-colour flower”, “My Color Day”, “Colorful Mood”, “Art Minute”, “Let’s draw ourselves”. The techniques of zentangle, doodling, mandala art therapy, which are perfect for both adults and children, will also help to relax, have fun, and show the child’s creative abilities.

References

Гавриленко Т. Л. Функції та напрями роботи соціального гувернера. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія Педагогічні науки. 2011. Вип. 84. С. 47–50.

Деркач О. Арт-терапевтичні техніки в роботі соціального педагога. Соціальний педагог. 2008. Лютий 2 (14). С. 15–28.

Зинкевич-Евстигнеева Т.Д., Грабенко Т.М. Практикум по песочной терапии. Санкт-Петербург : Речь, 2002. 224 с.

Корпач Н.І., Сидорук І.І. Соціальні терапії в практиці соціально-педагогічної роботи. Педагогіка. Актуальні проблеми соціальної педагогіки, початкової та дошкільної освіти : зб. наук. пр. : матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ.конф. науковців, асп. та студ., м. Луцьк, 18-19 трав. 2016 р., Луцьк : Вежа-Друк, 2016. С. 142–148.

Попач О.В. Діагностичні можливості кольору. URL: https://vseosvita.ua/library/statta-vpliv-koloru-na-psihikuludini-152872.html.

Пятницька-Позднякова І.С. Арт-терапевтичні можливості видів мистецтва. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Серія Педагогіка. 2009. Т. 108, Вип. 95. С. 36-42.

Сарапулова Є. Г. Психолого-педагогічні основи навчально-виховної діяльності гувернера : монографія. Київ : МАУП, 2003. 264 с.

Сім’я – єдиний інститут, що має 90% довіри українців – Головаха // Радіо Свобода : веб-сайт. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/28846972.html

Соботович Є. Ф. Методика выявления речевых нарушений у детей и диагностика их готовности к школьному обучению. Київ : ПП «Компанія Актуальна освіта», 1998. 127 с.

Тарарина Е. Практикум по арт-терапии : шкатулка мастера : науч.метод.пособ. 4-е изд., дополн. Київ : АСТАМИР-В, 2017. 224 с.

Published

2021-05-12

How to Cite

КОРПАЧ, Н. (2021). ART THERAPY IN THE PRACTICE OF A SOCIAL TUTOR WITHIN THE CONDITIONS OF FAMILY. Humanitas, (1), 28–34. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.1.5

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK