FOUNDATIONS OF SOCIAL RESPONSIBILITY AS A COMPONENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF SOCIAL SPHERE SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.12

Keywords:

legal aspect, cooperation with the public, social services, professional competence, social responsibility.

Abstract

Modern processes of globalization and European integration require changes in approaches to professional training of specialists from Ukrainian society, which should be based on a high-quality competency approach. The article examines the importance of the grounds of social responsibility in the formation of professional competence of specialists in the social sphere. Social responsibility is one of the characteristics of the social organization of society and functions as a tool of social control over socio-societal relations. Social responsibility has its own distinctive features that allow it to be considered as an independent type of responsibility. In a broader sense, social responsibility consists of various types, such as economic, political, legal, moral and others. The main aspects of social responsibility and its importance for working with people in difficult situations are considered. It was noted that the ability to be socially responsible is a necessary component of the successful work of specialists in the social sphere. The article also provides recommendations on the development of the foundations of social responsibility in the process of professional training of specialists in the social sphere. Analyzing scientific research, the concept of social responsibility of future specialists in the social sphere is highlighted, the features of the process of forming this responsibility during studies at higher educational institutions are described, and the components and criteria of social responsibility are determined. It is noted that proper development of social responsibility among future specialists in the social sphere is critically important for successful professional activity. It is known that the process of forming this quality is long-term and its success depends on the influence of various factors. Factors affecting the development of social responsibility among future professionals are described, and the possibility of regulating this influence is provided.

References

Андрющенко А. І., Вітковська І. М. Соціальна відповідальність: теоретико-методологічний аспект аналізу. SOCIOПРОСТІР: міждисциплінарний електронний збірник наукових праць з соціології та соціальної роботи. 2019. № 8. С. 41-44.

Безверхня А. В., Коляда Н. М. Формування професійної компетентності соціального працівника в умовах закладу вищої освіти. Актуальні проблеми соціальної роботи, педагогіки та психології в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку: матеріали Всеукр. студент. наук.-практ. онлайн-конф., м. Умань, 25 листопада 2020 р. Умань, 2020. С. 5-8.

Кабусь Н. Д. Система професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до сталого розвитку соціальних груп. Збірник наукових праць «Педагогіка та психологія». 2018. № 60. С. 77-87.

Кузьміна М. О. Феномен розвитку професійної компетентності соціальних працівників у дослідженнях вітчизняних науковців. Науковий вісник Ужгородського університету. 2020. № 2(47). С. 79-84.

Кульчицький Т. Р., Ковальчук Ю. М., Сезонов В. С. Аналіз сучасних досліджень у сфері юридичного документознавства країн ЄС: досвід для України. Академічні візії. 2023. № 16.

Піговський М. Соціальна відповідальність фахівця соціальної сфери як вагомий чинник результативності його професійної діяльності. Social Work and Education. 2018. № 5(4). С. 56-65.

Созикіна Г. С. Порівняльний аналіз проблем формування соціальної відповідальності у закордонних та вітчизняних дослідженнях. Теорія та методика навчання та виховання. 2018. № 39. С. 128-135.

Трубавіна І., Каліна К., Петришин Л. Поняття соціального аналізу якості вищої освіти в контексті формування професійної, загальної і соціальної компетентності здобувачів освіти. Pedagogy in modern conditions: collective monograph. Boston, 2020. С. 86-94.

Чернета С. Зміст та структура формування соціальної відповідальності майбутніх соціальних працівників. Social Work and Education. 2019. № 6(3). С. 330-338.

Boiko A. Innovative Development of Non-Formal Education in Ukraine: Definition of Soft Skills. Теоретико- методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць. Київ: Інститут проблем виховання НАПН України. № 25. 2021. С. 22-33.

Published

2023-06-29

How to Cite

ПЕТРИШИН, Л., & КУЛЬЧИЦЬКИЙ, Т. (2023). FOUNDATIONS OF SOCIAL RESPONSIBILITY AS A COMPONENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF SOCIAL SPHERE SPECIALISTS. Humanitas, (1), 86–91. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.12

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK