CASE MANAGEMENT IN WORKING WITH VULNERABLE POPULATION GROUPS
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.21Keywords:
case management, territorial community, case manager, social worker, vulnerable population groupsAbstract
Currently, social work is an important tool for providing social services to socially vulnerable population groups in the territorial community. Case management is aimed at solving psychosocial and interpersonal problems through direct interaction between a social worker and a recipient of social services. A social worker provides individual counseling and psychosocial support, helping vulnerable groups of the population overcome difficult life circumstances and improve the quality of personal life. Case management in the territorial community is an important tool for solving social problems and improving the quality of life of its residents. It promotes an individual approach, coordination of social services and resources, social support and counseling of service recipients, monitoring and evaluation of results, thereby ensuring social integration, positive and proactive adaptation, self-realization of members of the territorial community. Also, it should be emphasized that its effectiveness and quality is provided by the case manager. The article defines the stages of case management, as an algorithm of actions from the initial contact with the recipient of social services to solving his problem, and outlines the key principles of the case manager's work: an individual approach, taking into account the individual needs of the recipient of services when providing social services, focusing on his strengths, partnership between the case manager and the recipient of services, the «person in the environment» approach, teamwork, self-improvement. The authors also focus on key models of case management: multidisciplinary (coordination of the work of team members is carried out by a social worker), transdisciplinary (only one member of the team of specialists maintains direct contact with the recipient of social services, taking into account the opinion of colleagues) and interdisciplinary (the efforts of all specialists are integrated in the process of solving key issues). Case management ensures the access of the recipient of social services to resources in accordance with his individual needs for the protection of rights and personal interests, improvement of the quality of life. The key task of case management is the development of personal potential and increasing the ability of the recipient of social services to independently solve problematic issues.
References
Артеменко І. Е. Підготовка менеджерів соціальної роботи до застосування кейс-менеджменту у роботі з клієнтами. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2014. Вип. 1(8). С. 12.
Діяльність державної служби зайнятості у січні-вересні 2020 року : аналітична записка. Державна служба зайнятості, 2020. URL: https://www.dcz.gov.ua/analitics/67. 2 (дата звернення: 12.06.2023).
Кейс-менеджмент внутрішньо-переміщених осіб: методичні рекомендації / автор-упорядник Н. Є. Гусак,. Київ, 2015. С. 4.
Лехолетова М. М., Лях Т. Л., Спіріна Т. П. Алгоритм організації та проведення успішної адвокаційної кампанії із представництва інтересів. Social work and education. 2022. Вип. 9(1). С. 67–78.
Лях Т., Спіріна Т., Дуля А. Горчинський Р. Аналіз потреб соціальних працівників щодо використання ними ІКТ у системі надання соціальних послуг (м. Київ, Україна). Міжнародний журнал досліджень електронного навчання. 2022. Вип. 8.2. С. 1–21.
Роз’яснення Мінрегіону України щодо стандарту доступності отримання послуг. URL: https://auc.org.ua/novyna/rozyasnennya-minregionu-shchodo-standartiv-dostupnosti-ta-yakosti-poslug (дата звернення: 12.06.2023).
Савченко Н. В. Державні послуги соціального супроводу у сфері зайнятості населення. Актуальні проблеми державного управління : зб. наук. пр. ОРІДУ. 2018. Вип. 3(75). Одеса : ОРІДУ НАДУ. С. 79–82.
Савчук О. М., Галай А. О. Кейс-менеджмент у роботі з внутрішньо переміщеними особами. Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2016. Т. 188. С. 70–74. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NaUKMApp_2016_188_15 (дата звернення: 11.03.2023).
Слозанська Г. І. Доступ до соціальних послуг в умовах децентралізації. Соціальна робота: виклики сьогодення : зб. наук. праць за матеріалами V Всеукр. наук.- практ. конф. (Тернопіль, 29–30 листопада 2016 р.). Тернопіль : Вектор, 2016. С. 149–157.
Спіріна Т., Лях Т., Рогожинська В. Принципи міждисциплінарної взаємодії у соціальній роботі. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. Вип. 27(3). 224–228. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_3/41.pdf
Файдюк О. В., Лехолетова М. М., Лях Т. Л. Професійне самовдосконалення соціальних працівників у роботі з жінками-учасницями бойових дій: потенціал МООС. 2022. С. 178–190.
Peck Laura, Scott Ronald. Can Welfare Case Management Increase Employment? Evidence from a Pilot Program Evaluation. The Policy Studies Journal. 2005. Vol. 33. No. 4. Р. 509–533.
Gursansky D., Ronald J. Case Management: Policy, Practice and Professional Business. New York : Columbia University Press, 2003. 238 p.
Standarts for social work case management / NAWS, 2013. 62 p.