SOCIO-PEDAGOGICAL SUPPORT OF UKRAINIAN REFUGEE CHILDREN IN THE CZECH REPUBLIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.4

Keywords:

children, refugees, persons in need of temporary protection, socio-pedagogical support, children’s camp program, Czech Republic.

Abstract

The problem of adaptation and integration of refugee children is currently one of the most urgent in the whole world. The organization of socio-pedagogical support for this group of recipients of social services is one of the most significant, especially at the initial stage of their adaptation. The article reveals the problems of refugee children. It has been determined that children who are forced to leave their homes, relatives and friends and go abroad face such problems as: psychological trauma, emotional stress, anxiety, panic attacks, irritability and/or aggressiveness, sleep problems, dissociation, and disruption of relationships. and difficulties in establishing a new circle of friends, language barrier, difficulties in adapting to new living conditions and studying abroad, double workload with distance learning in Ukraine, lack of full attention from parents and others. The authors of the article reveal the content of socio-pedagogical support for Ukrainian refugee children in the Czech Republic using the example of organizing and holding a children's day camp. The day camp program for Ukrainian children was developed with the aim of social integration of children to new living conditions in an unknown environment, improvement of psycho-emotional state, reduction of personal and situational anxiety level, acquisition of a sense of confidence and security, help in finding friends and implemented in the activities of the Family and Community of the «Chalupka» center (Rodinne a komunitni centrum Chaloupka).

References

Дибаш М. В. Соціальна робота з мігрантами, біженцями та внутрішньо переселеними особами. Соціальна робота: виклики сьогодення : зб. наук. пр. за матеріалами VІІ Всеукр. науково-практ. конф., м. Тернопіль, 26-27 квіт. 2018 р. Тернопіль, 2018. С. 35–39.

Жданович Ю. М. Соціально-педагогічна підтримка дітей вимушених переселенців як наукова проблема. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2015. Вип. 19(1). С. 204–213.

Нова освіта. 9 найголовніших проблем в освіті, з якими стикаються українські діти за кордоном. Альтернативна освіта в Україні. URL: https://osvitanova.com.ua/posts/5388-9-naiholovnishykh-problem-v-osviti-z-iakymystykaiutsia- ukrainski-dity-za-kordonom (дата звернення: 25.08.2023).

Рюль В. О. Особливості соціальної роботи з мігрантами та їх сім’ями. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2015. Вип. 36. С. 159–161.

Труднощі адаптації закордоном: як допомогти дитині?. Освіторія. URL: https://osvitoria.media/opinions/ trudnoshhi-adaptatsiyi-zakordonom-yak-dopomogty-dytyni/ (дата звернення: 09.08.2023).

Українські діти потребують психологічної допомоги. Освітній Омбудсмен України. URL: https://eo.gov.ua/ ukrainski-dity-potrebuiut-psykholohichnoi-dopomohy/2022/05/10/ (дата звернення: 13.08.2023).

Чеська Республіка та Україна. Український соціологічний портал. URL: https://usp-ltd.org/cheska-respublikata- ukraina-chastyna-1/ (дата звернення: 30.07.2023)

V České republice je aktuálně 325 tisíc uprchlíků z Ukrajiny – Ministerstvo vnitra České republiky. Úvodní strana – Ministerstvo vnitra České republiky. URL: https://www.mvcr.cz/clanek/v-ceske-republice-je-aktualne-325-tisicuprchliku- z-ukrajiny.aspx (date of access: 16.08.2023).

Published

2023-10-10

How to Cite

ДУЛЯ, А., & МОЧАЛОВА, К. (2023). SOCIO-PEDAGOGICAL SUPPORT OF UKRAINIAN REFUGEE CHILDREN IN THE CZECH REPUBLIC. Humanitas, (3), 23–27. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.4

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK