NON-TRADITIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGIES FOR SOCIALLY VULNERABLE CATEGORIES OF ADULTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.1

Keywords:

socially vulnerable categories of the adult population, educational needs, non-traditional educational technologies, participants of the educational process

Abstract

Socially vulnerable categories of the population (unemployed, people with disabilities, refugees, the elderly, and other vulnerable groups) require special attention and support to ensure their integration into society. Education is one of the key tools that allows these categories of citizens to acquire new skills, improve their qualifications and adapt to the requirements of the modern labour market. The implementation of non-traditional educational technologies gives them access to knowledge and resources that would not be available in traditional education. A comprehensive analysis and systematisation of non-traditional educational technologies for socially vulnerable categories of adults is carried out in the article, their potential and effectiveness in the context of ensuring access to highquality education is assessed. The main characteristics and advantages of non-traditional educational technologies for socially vulnerable adults are presented.

References

Архипова С. П. Теоретико-методичні основи освіти соціально незахищених категорій дорослих : дис. … доктора. пед. наук : 13.00.04, 13.00.05. Черкаси, 2016. 564 с.

Архипова С. П. Освіта соціально незахищених категорій дорослих: проблеми та перспективи розвитку. Вісник ЧНУ. Серія Педагогічні науки. 2016. Вип. 18. С. 3–10.

Arkhypova S., Zhurba I., Кamenova D. Modernization processes in the system of training specialists in the socionomic field in the context of modern challenges and threats. Плекаємо особистість : наук.-метод. альманах. 2024. Вип. 7. С. 44–48.

Давиденко Г. Цифрова інклюзія та доступність: соціальна діджиталізація : монографія. Вінниця : ТВОРИ, 2023. 240 с.

Інноваційні технології в сучасному освітньому просторі : колективна монографія / за ред. Г. Л. Єфремової. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. 444 с.

Інноваційні технології навчання : навч. посіб. для студ. вищ. тех. навч. закл. / за ред. А. В. Арістова. К. : НТУ, 2017. 172 с.

Кубіцький С. О. Технології соціально-педагогічної роботи в зарубіжних країнах : навч. посіб. 3-тє вид. доп. і перероб. К. : Міленіум, 2015. 300 с.

Освіта соціально незахищених категорій дорослих: методологія теорія практика : монографія. Черкаси : ФОП Чабаненко. 2011. 367 с.

Освітні технології : навч.-метод. посіб. для здоб. осв. освіт. ступ. «бакалавр», «магістр» / уклад. : Г. Пономарьова, С. Бєляєв, О. Бабакіна, В. Литвин. Харків, 2023. 266 с.

Освітній процес в умовах воєнного стану в Україні : матеріали всеукр. наук.-пед. підвищ. квал. м. Одеса, 3 трав.–13 черв. 2022 р. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2022. 504 с.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки та Операційний план її реалізації у 2022–2024 роках : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://op.ua/news/osvita-v-ukraini/strategiya-rozvitku-vischoyi-osviti-v-ukrayini-ta-operaciyniy-plan-yiyi-realizaciyi) (дата звернення: 08.07.2024).

Сучасні соціальні технології в освіті : колективна монографія / за ред. Н. Сейко. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2018. 332 с.

Тимошенко Н. Є. Загальні підходи та принципи навчання фахівців соціономічної сфери. Наука і техніка сьогодні. Серія «Педагогіка». 2024. № 5(33). С. 947–958.

Published

2024-09-04

How to Cite

АРХИПОВА, С., ПЕТРОВИЧ, В., & ТИМОШЕНКО, Н. (2024). NON-TRADITIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGIES FOR SOCIALLY VULNERABLE CATEGORIES OF ADULTS. Humanitas, (3), 3–11. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.1

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK

Most read articles by the same author(s)