MUSEUM PEDAGOGY IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.4.4Keywords:
museum, pedagogy, museum pedagogy, research center, higher education students, pedagogical heritage, educational activitiesAbstract
The rapid development of higher education requires the search for new forms, methods and means of implementing the educational process. That is why interest in museum activities as a scientific and educational center and the involvement of museums in the process of professional training of future specialists is becoming increasingly relevant today. In the context of the integration of the educational process and museum activities, the issue of museum education as an interdisciplinary area of research is becoming increasingly important. In the article, the authors present the experience of cooperation between the Research Center for Pedagogical Local History of the dual subordination of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine and the Ministry of Education and Science of Ukraine at Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University and the Vasyl Sukhomlynskyi Museum in Pavlyshche School and the Anatolii Zakharenko School-Museum in Sakhnivtsi village. The role of such interaction in the formation of the personality of future teachers, psychologists, and social workers is emphasized. Joint activities that promote the development of pedagogical heritage and popularization among higher education students are described. The authors describe the history of museums and the number of their expositions. The forms of work that have already become traditional and contribute to the study of the works of prominent Ukrainian teachers are presented, including the All-Ukrainian scientific and practical seminar «Human Pedagogy in the Process of Personal Development of a Child» («Knight of Humane Pedagogy – Oleksandr Antonovych Zakharenko»), the Regional Scientific and Practical Seminar «Human Pedagogy in the Process of Personal Development of a Child» («Pedagogical Poem of Oleksandr Antonovych Zakharenko»), and the festival «Staging of Fairy Tales by V.O. Sukhomlynskyi».
References
Авторський Олександра Антоновича Захаренка ліцей. URL: https://sahnivka.school.org.ua/ (дата звернення: 05.09.2024).
Захаренко Олександр Антонович. Факультет соціальної та психологічної освіти. URL: https://fspo.udpu.edu.ua/захаренко-олександр-антонович/ (дата звернення: 05.09.2024).
«Лицар гуманної педагогіки – Олександр Антонович Захаренко». Факультет соціальної та психологічної освіти. URL: https://fspo.udpu.edu.ua/лицар-гуманної-педагогіки-олексан/ (дата звернення: 05.09.2024).
Музей В. О. Сухомлинського. School. URL:https://plvos.pp.ua/музей-в-о-сухомлинського/ (дата звернення: 05.09.2024).
Науково-пізнавальна експедиція викладачів факультету до Навчально-виховного комплексу «Павлиська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів – ліцей імені В. О. Сухомлинського». Факультет соціальної та психологічної освіти. URL: https://fspo.udpu.edu.ua/науково-пізнавальна-експедиція-викл/ (дата звернення: 05.09.2024).
Павлиський ліцей імені В. О. Сухомлинського Онуфріївської селищної ради Кіровоградської області. URL: https://plvos.pp.ua/ (дата звернення: 05.09.2024).
«Педагогічна поема Олександра Антоновича Захаренка». Факультет соціальної та психологічної освіти. URL: https://fspo.udpu.edu.ua/педагогічна-поема-олександра-антон/ (дата звернення: 05.09.2024).
Про Центр: історія і сучасність. Факультет соціальної та психологічної освіти. URL: https://fspo.udpu.edu.ua/наука/науково-дослідний-центр-педагогічно/english-мета-та-завдання-центру/ (дата звернення: 05.09.2024).