THE USE OF THEATER ART IN THE TRAINING OF STUDENTS IN THE SPECIALTY “SOCIAL WORK”
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.5.1Keywords:
social work, social integration, youth with disabilities, student youth, theatrical art, means of theatrical art.Abstract
In the context of Russia's large-scale armed aggression against Ukraine, the role of professionals in the social sector is becoming increasingly significant. Various categories of people require social and pedagogical support, including individuals with disabilities, internally displaced persons, families in difficult life circumstances, and families of military personnel, among others. One of the critical tasks of social and pedagogical work is to identify effective forms and methods for preventive, educational, and corrective interventions with these individuals and families. Providing timely assistance is essential for overcoming stress and facilitating social integration. The integration of theatrical art into the training of future social work professionals can play a pivotal role in optimizing the interaction between individuals and society. The purpose of the article is to characterize the peculiarities of using the means of theatrical art in the training of students majoring in 231 Social Work, to summarize effective forms and methods of teaching. The article analyzes the latest research and publications on the use of theatrical art in the training of students. The role of theater art as an effective tool for the formation of professional competencies of future social work professionals, the development of their communication, emotional and creative skills, the ability to ensure inclusive processes, to identify features and ways to improve the life of children and youth with special needs and disabilities in the social environment is characterized. According to the author of the article, the development of appropriate courses for students' choice will deepen students' knowledge of the possibilities of using theater art in social and pedagogical work, gain new perspectives and tools for solving the problems of vulnerable groups of people, young people with disabilities. According to the author of the article, the development of appropriate courses for student choice will deepen students' knowledge of the possibilities of using theater art in social and pedagogical work, gain new perspectives and tools for solving the problems of vulnerable groups of people, young people with disabilities. The use of media opportunities, interactive forms of learning, involvement of leading experts in guest lectures, practical classes directly at practice sites, field trips, theatrical excursions, group work on the basis of the Center for Practical Training will help to improve the quality of specialist training, the level of reflexivity, and motivation for further self-development.
References
Архіпова С., Красілич І. Підготовка майбутніх фахівців соціально-педагогічних спеціальностей у контексті новітніх тенденцій інклюзивної освіти. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 3. С. 28–34. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/4317
Возна Ю. Елементи форум-театру як інтерактивні форми засвоєння соціальних вмінь майбутніх фахівців соціальної сфери. Молодь і ринок. 2016. № 11–12. С. 60–64. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2016_11-12_15
Інклюзивні мистецькі практики в Україні. Арт-альбом / за ред. В. Висоцького. БФ «ЄУСІ». 2024. 164 с. URL: https://teatrzmin.org.ua/wp-content/uploads/2024/12/inklyuzyvni-mysteczki-praktyky-v-ukrayini.pdf
Кремешна Т. Театр як засіб впливу на культурне та соціальне становлення особистості. Молодь і ринок. 2012. № 5. С. 102–105. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2012_5_23
Крижна В., Салахова Я. Посібник з оцінки заходів у рамках методики театру пригноблених / за ред. М. Діденко. Україна. 2024. 25 с. URL: https://teatrzmin.org.ua/media/#public
Новгородський Р. Г. Форум-театр як інтерактивна форма профілактики соціальних проблем. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2014. 115. C. 168–171.
Орлова О. І. Сучасні тенденції розвитку театру в Україні: соціологічний аспект. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2018. Вип. 79. С. 141–150. URL: http://soctech-journal.kpu.zp.ua/archive/2018/79/20.pdf
Паламарчук М. Є. Інклюзивний соціально-інтерактивний театр як технологія дестигматизації осіб з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія. 2020. № 2(17). С. 280–298
Половіна О., Кондратець І. Артосвіта : навч.-метод. посібник. К : Київ ун-т ім. Б. Грінченка, 2022. 556 с.
Пюра О. С. Особливості застосування технології вуличного соціального театру у мобільній соціальній роботі. Молодий вчений. 2016. № 12 (39). С. 134–138. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/12/33.pdf (дата звернення: 28.10.2024).
Савінов В. В. Зворотня сторона переваг театрально-драматичних засобів арттерапії: ризики та обмеження. Простір арт-терапії. 2020. № 1 (27). С. 40–57. URL: https://lib.iitta.gov.ua/724107/ (дата звернення: 28.10.2024).
Сапіга, С., Остролуцька, Л. Особливості надання соціальних послуг людям з інвалідністю. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 3. С. 115–123. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.14
Соціальна інтеграція осіб з інвалідністю в контексті освітньої діяльності ВНЗ : монографія / [М. В. Півторак та ін. ; за заг. ред. Я. В. Новака]. Біла Церква : ТОВ «Білоцерківдрук», 2018. 211 с.
Стихун Н. Тенденції розвитку професійної майстерності вчителя засобами театрального мистецтва у практиці роботи сучасних вітчизняних шкіл. Освітологічний дискурс. 2017. № 1–2 (16-17). С. 212–226. ISSN Online: 2312-5829
Столярик О., Петрочко Ж., Криницька І. Соціально-реабілітаційні послуги для дітей з інвалідністю та їх сімей: досвід Хорватії, Литви та Латвії. Ввічливість. Humanitas, 2024. № 3. С. 166–177. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.24 (дата звернення: 28.10.2024).
Чернета C. Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Social Work and Education. 2021. № 8(1). С. 77–89.
Шахрай В. М. Теоретико-методичні засади формування соціальної компетентності учнів основної і старшої школи засобами театрального мистецтва : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.05, 13.00.07. Київ. 2016. URL: https://lib.iitta.gov.ua/708822/1/Shakrai_dis.pdf