SOCIAL WORK ON THE PREVENTION OF BULLYING AMONG YOUTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.5.5

Keywords:

social work, bullying, prevention, prevention of bullying, bullying among young people, young people.

Abstract

The article analyzes the activity of a social worker in the prevention of bullying among young people. The purpose of the article is to highlight the features of social work to prevent bullying among young people. Research methods are monitoring, analysis, systematization, generalization and synthesis. The scientific novelty of the article is that the work analyzes social work on the prevention of bullying and highlights the main aspects of the activity of a social worker in the prevention of this phenomenon, in particular: performing the function of identifying problem situations, supporting victims and perpetrators, conducting preventive measures, teaching young people the skills of solving conflict situations and interaction, promoting the creation of a safe and friendly environment in educational institutions, etc. The essence of the concept of "bullying" is revealed, which involves a process of deliberate cruel attitude, aggressive behavior towards another person, with the aim of causing harm, causing fear, anxiety, or creating a negative environment for a person. It was found that the prevention of bullying is one of the important directions of social work, which is aimed at creating a safe and supportive environment for all participants of the educational process. It was established that for the first time in the country the concept of bullying was established in 2018, when the Verkhovna Rada of Ukraine adopted the Law "On Amendments to Certain Legislative Acts on Combating Bullying", which legally recognized the defined concept and provided responsibility for committing and concealing its cases. It was determined that for the successful prevention of bullying among young people, the development of a complex system of preventive and educational measures is relevant, in particular: trainings, thematic meetings and classes, round tables, conversations, consultations, joint viewing and discussion of thematic videos by all participants of the educational process regarding non-violent methods of behavior and upbringing, resolving conflict situations, managing one's own emotions and overcoming stress, etc.

References

Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо протидії булінгу (цькуванню): Закон України від 18.12.2018 № 2657-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19#Text

Про освіту: Закону України № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Кодекс України про адміністративні правопорушення. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10

Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. Методичний посібник. Андрєєнкова В.Л., Мельничук В.О., Калашник О.А. К.: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. 132 с.

Лушпай Л. І. Булінг як соціально-педагогічна проблема та шляхи її вирішення (на прикладі досвіду середніх загальноосвітніх шкіл Великої Британії). Українознавчий альманах. 2010. Вип. 4. С. 126–131.

Попередження, виявлення і подолання випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми: методичний посібник для освітян / Авт.: Журавель Т. В., Кочемировська О. О., Ясеновська М. Е. / За заг. ред. Безпалько О. В. К.: ТОВ «К.І.С.», 2010. 242 с.

Конвенціїї про права дитини. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text

Конституція України: станом на 1 верес. 2016 р.: відповідає офіц. тексту. Харків: Право, 2016. 82 с.

Published

2024-12-27

How to Cite

КАРПИЧ, І. (2024). SOCIAL WORK ON THE PREVENTION OF BULLYING AMONG YOUTH. Humanitas, (5), 33–38. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.5.5

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK