TECHNOLOGIES AND FORMS OF SOCIAL WORK WITH VETERANS OF THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR IN INSTITUTIONAL SETTINGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.10

Keywords:

technologies of social work, forms of work of a social worker, social worker, social work in institutional settings, reintegration environment, model of technology of social work

Abstract

The article examines technologies and forms of social work with veterans in institutional settings. An analysis of scientific works on the research problem was carried out in order to develop a structural-functional model of social work with veterans and identify effective technologies and forms of social work with this category of clients. The purpose of the study covered in the article is to theoretically analyze the concept of «technology of social work with veterans» and develop a structural-functional model of technologies of social work with veterans and forms of work with the specified category of clients in institutional settings. The goal of the study was carried out using methods of structural-logical analysis of scientific sources, which allowed to clarify modern technologies and forms of social work with veterans and develop technologies and forms of social work with veterans in institutional settings of Ukraine. The novelty of the study lies in the development of a structural-functional model, technologies and forms of social work with veterans in institutional settings. The conclusions confirm that the development and implementation of technologies for social work with veterans in institutional settings is an important process of supporting veterans in the process of their social reintegration. Taking into account all structural components of the structural-functional model allows for a high-quality organization of the process of work of a social worker with a veteran in the process of his return to civilian society. It is substantiated that technologies and forms of social work with veterans should take into account the needs of veterans and be developed taking into account a comprehensive approach to the problem of supporting veterans in the process of their return to civilian society.

References

Александрович Т. Педагогіка співробітництва як необхідна складова сучасних технологій навчання. Спеціальний тематичний випуск "Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору", 2019, 4, Том II (84), 8-18М. URL: https://surl.li/fkagwa

Безпалько О. Технології активізації громади. Методичний посібник. Т.П. Авельцева. Н.І. Мацевко (упор); у О.В. Безпалько (ред.). Київ. Наук. світ., 2006. 90 с.

Дітковська Л. Інформаційно-комунікаційні технології у фаховій підготовці соціальних працівників. Зб. наук. праць Хмельницького ін-ту соц. технол. Ун-ту «Україна». Хмельницький. ХІСТ, 2013. №7, С. 78–81.

Заверико Н. Теоретичні засади соціально-педагогічної технології роботи з підлітками. Соціологія. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Управління, 2004, №11, С. 81–87.

Захаріна Т. Теоретико-методичні засади соціальної реінтеграції ветеранів російсько-української війни у закладах вищої освіти : дис. д-ра пед. Наук : 13.00.05. Київ, 2024. 672 с.

Звєрєва І., Безпалько О., Лактіонова Г. Соціальна робота в Україні. Навч. Посібн. Центр навчальної літератури, 2004. 256 с.

Мамчур І. Сутність та умови технології ігрової взаємодії в розвитку самопізнання старшокласників. Наукові записки «Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка». Серія: Педагогічні науки. 2012. №107 (2), С. 8–15.

Михайліченко М., Рудик Я. Освітні технології. Навч. Посібн. ЦП «КОМПРИНТ», 2016. 583 с.

Надвинична Т. Технології здійснення ефективної соціальної роботи. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, Психологічні науки. 2013. №3. С. 3–33.

Нісімчук А., Падалка О., Шпак С. Сучасні педагогічні технології. Навч. Посібн. Просвіта, 2000. 368 с.

Освітні технології. Навч.-метод. посіб. / за заг ред. Пєхота О.М. Київ. АСК, 2002. 255 с.

Положення про Міністерство у справах ветеранів України. 2020, № 276. URL: http://surl.li/ecmfc

Рудницька Н., Синиця М. Педагогічні технології в початковій школі. Методичні рекомендації. Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. 87 с.

Технології соціальної роботи і соціальної допомоги в умовах трансформаційного періоду : навчально-метод посібник/ за заг ред. А.Поляничко, А. Кирилюк. ФОП Цьома, 2020. 336 с.

Федоренко О. Особливості педагогіки співробітництва як інноваційної технології навчання в закладах вищої освіти. Шлях успіху і перспективи розвитку (до 26 річниці заснування Харківського національного університету внутрішніх справ). Харків : ХНУВС, 2020. С. 494–497.

Шатковська Г. Педагогічні технології фундаменталізації навчання. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія Педагогіка. Соціальна робота, 2011. №22, 193–197.

Янкович О., Беднарек Ю., Анджеєвська А. Освітні технології сучасних навчальних закладів. ТНПУ ім В. Гнатюка, 2015. 212 с.

Published

2025-06-26

How to Cite

ZAKHARINA Т. (2025). TECHNOLOGIES AND FORMS OF SOCIAL WORK WITH VETERANS OF THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR IN INSTITUTIONAL SETTINGS. Humanitas, (2), 67–75. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.10

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK