FORMS AND METHODS OF INFORMAL EDUCATION OF SUBJECTS OF SOCIAL-PEDAGOGICAL SUPPORT WITH AN ORIENTATION ON THE DEVELOPMENT OF SOCIAL-EMOTIONAL SKILLS OF CHILDREN WITH ASD
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.27Keywords:
informal education, socio-pedagogical support, subjects, socio-emotional skills, children with autism spectrum disordersAbstract
The study describes the key concepts of the study: informal education (a process that takes place outside the formal system and provides an opportunity to acquire knowledge and skills that contribute to the development of the individual, increase the professional level and intellectual maturity) and socio-pedagogical support (a system of purposeful actions aimed at creating favorable conditions for the development, socialization and integration of the individual into society, taking into account his individual needs and characteristics). The need for the introduction of forms and methods of informal education capable of providing training for subjects of socio-pedagogical support with an orientation to the development of socio-emotional skills of children with autism spectrum disorders (ASD) is substantiated. It is determined that the forms and methods of informal education of subjects of socio-pedagogical support with an orientation to the development of socio-emotional skills of children with ASD should be understood as a set of purposeful educational practices that are implemented outside the formal education system and are aimed at increasing the professional competence of specialists through flexible, innovative and contextually adapted approaches. The main forms and methods of informal education are characterized, in particular online courses, seminars, webinars, master classes, internships, and their potential in increasing the professional competence of subjects of socio-pedagogical support with an orientation to the development of socio-emotional skills of children with ASD is revealed.
References
Василенко О. В. Розвиток системи неформальної освіти дорослих в умовах соціально-економічної кризию. Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання населення в умовах соціально-економічної нестабільності : матеріали VIІ Міжнародної науково-практичної конференції, м.Київ, 28 жовтня, 2014 р. Київ, 2014. Ч.2 С. 138–146.
Житинська М. О. Соціально-педагогічна підтримка життєдіяльності осіб похилого віку в умовах територіального центру соціального обслуговування: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05. Київ, 2018. 24 с.
Заверико Н. В. Соціальна педагогіка : навчальний посібник. Київ : Вид. Дім «Слово», 2011. 240 с.
Міжнародне дослідження соціально-емоційних навичок – в Україні. URL: https://mon.gov.ua/news/mizhnarodne-doslidzhennya-sotsialno-emotsiynikh-navichok-v-ukraini (дата звернення: 06.03.2025).
Одарченко В. І., Кузнєцова О. В., Акімова О. М. Сучасні підходи організації неформальної освіти в процесі підготовки майбутніх вчителів у ЗВО. Danish Scientific Journal. 2020. № 43. С. 25–29.
Павлик Н. Теорія і практика організації неформальної освіти молоді : навчальний посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2017. 162 с.
Про освіту : Закон України № від 05.09.2017 р. 2145-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 10.04.2025).
Соціально-педагогічна підтримка дітей та учнівської молоді : монографія. Київ : ТОВ «Задруга», 2017. 168 с.
Чепка О. Психолого-педагогічний супровід дітей з розладами аутичного спектра. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2022. Вип. 2. С. 209−220.
Чернуха Н. М. Категорія соціально-педагогічної підтримки: теорія і практика. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2012. № 6. С. 179–182.