ФОРМИ ТА МЕТОДИ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ СУБ’ЄКТІВ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ З ОРІЄНТАЦІЄЮ НА РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ З РАС
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.27Ключові слова:
неформальна освіта, соціально-педагогічна підтримка, суб’єкти, соціально-емоційні навички, діти з розладами аутичного спектраАнотація
У межах дослідження схарактеризовані ключові поняття дослідження: неформальна освіта (процес, що здійснюється поза межами формальної системи й надає можливість здобуття знань і навичок, які сприяють розвитку особистості, підвищенню професійного рівня та інтелектуальної зрілості) та соціально-педагогічна підтримка (система цілеспрямованих дій, спрямованих на створення сприятливих умов для розвитку, соціалізації та інтеграції особистості в суспільство, з урахуванням її індивідуальних потреб і особливостей). Обґрунтовано необхідність упровадження форм і методів неформальної освіти, здатних забезпечити навчання суб’єктів соціально-педагогічної підтримки з орієнтацією на розвиток соціально-емоційних навичок дітей з розладами аутичного спектра (РАС). Визначено, що під формами та методами неформальної освіти суб’єктів соціально-педагогічної підтримки з орієнтацією на розвиток соціально-емоційних навичок дітей з РАС доцільно розуміти сукупність цілеспрямованих освітніх практик, що реалізуються поза межами формальної системи освіти й мають на меті підвищення професійної компетентності фахівців через гнучкі, інноваційні та контекстуально адаптовані підходи. Охарактеризовано основні форми та методи неформальної освіти, зокрема онлайн-курси, семінари, вебінари, майстер-класи, стажування, та розкрито їхній потенціал у підвищенні професійної компетентності суб’єктів соціально-педагогічної підтримки з орієнтацією на розвиток соціально-емоційних навичок дітей з РАС.
Посилання
Василенко О. В. Розвиток системи неформальної освіти дорослих в умовах соціально-економічної кризию. Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання населення в умовах соціально-економічної нестабільності : матеріали VIІ Міжнародної науково-практичної конференції, м.Київ, 28 жовтня, 2014 р. Київ, 2014. Ч.2 С. 138–146.
Житинська М. О. Соціально-педагогічна підтримка життєдіяльності осіб похилого віку в умовах територіального центру соціального обслуговування: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05. Київ, 2018. 24 с.
Заверико Н. В. Соціальна педагогіка : навчальний посібник. Київ : Вид. Дім «Слово», 2011. 240 с.
Міжнародне дослідження соціально-емоційних навичок – в Україні. URL: https://mon.gov.ua/news/mizhnarodne-doslidzhennya-sotsialno-emotsiynikh-navichok-v-ukraini (дата звернення: 06.03.2025).
Одарченко В. І., Кузнєцова О. В., Акімова О. М. Сучасні підходи організації неформальної освіти в процесі підготовки майбутніх вчителів у ЗВО. Danish Scientific Journal. 2020. № 43. С. 25–29.
Павлик Н. Теорія і практика організації неформальної освіти молоді : навчальний посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2017. 162 с.
Про освіту : Закон України № від 05.09.2017 р. 2145-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 10.04.2025).
Соціально-педагогічна підтримка дітей та учнівської молоді : монографія. Київ : ТОВ «Задруга», 2017. 168 с.
Чепка О. Психолого-педагогічний супровід дітей з розладами аутичного спектра. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2022. Вип. 2. С. 209−220.
Чернуха Н. М. Категорія соціально-педагогічної підтримки: теорія і практика. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2012. № 6. С. 179–182.