ORGANIZATION THE PREVENTION OF SUBSTANCE USE BY ADOLESCENTS: METHODOLOGICAL ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.1.6

Keywords:

training, psychosocial skills, anti-drug prevention work, interactive methods, socio-pedagogical principles

Abstract

The author focuses on such a relevant scientific direction as the development and testing of various socio-pedagogical programs for the prevention of psychoactive substances by children, adolescents and young people, emphasizing that the formation of effective preventive strategies is very difficult. In the publication, the author emphasizes that the training of drug resistance and the formation of psychosocial skills in children and youth is most effective to predict through interactive methods, as it is due to the need to form responsible behavior of adolescents in risky situations. The author notes that there are different approaches to the organization of preventive work, including: information, emotional “learning”, providing an alternative, analysis of the social environment and providing an alternative. Particular attention to the author’s deep conviction is the appeal to values and knowledge and, accordingly, the approach to the renewal of life skills, which focus on increasing adolescents’ resistance to various negative social influences and individual competence. The effectiveness of the implementation of anti-drug prevention programs based on the formation of life skills is facilitated by the observance of socio-pedagogical principles based on the theory of the formation of a healthy lifestyle and psychosocial skills. In the publication, the author highlights preventive anti-drug classes, even given the situation of coronavirus pandemic and distance learning, should still be organized in the form of psychosocial skills training and focuses on some methodological aspects of organizing and conducting group training with adolescents.

References

Березин С.В. Технология формирования социальных навыков : метод. пособие для психологов и социальных педагогов ИТУ. Самара : Универс-групп, 2005. 224 с.

Гусак П.М., Мартинюк Т.А., Сидорук І.І. Профілактика вживання психоактивних речовин підлітками : монографія; Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк : Вежа-Друк, 2013. 484 с.

Мартинюк Т.А. Соціально-педагогічна профілактика вживання психоактивних речовин підліткам: метод. рек. Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. 74 с.

Навыки, Необходимые для Здоровья. Всемирная Организация Здравоохранения. URL: http://www.unicef.org/lifeskills/files/SFH-RUS.doc.

Предупреждение подростковой и юношеской наркомании / ред. С.В. Березина, К.С. Лисецкого. Самара : Самар. ун-т, 2002. 206 с.

Профилактика злоупотребления психоактивными веществами и борьба с ними / ред. М. Госсон, М. Грант. Женева : ВОЗ, 1993. ХІІ. 131 с.

Сирота Н. А., Ялтонский В. М., Баушева И. Л. Тренинг по работе с зависимостями. Эффективные программы профилактики зависимости от наркотиков и других форм зависимого поведения : руководство. М. : Гуманит. ин-т, 2002. 302 с.

Страшко С.В., Животовська Л.А., Гречишкіна О.Д. [та ін.] Соціально-просвітницькі тренінги з формування мотивації до здорового способу життя та профілактики ВІЛ/СНІДу : навч.-метод. посіб. / за ред. С. В. Страшка. К. : Освіта України, 2006. 259 с.

Тютюн, алкоголь, наркотики в молодіжному середовищі: вживання, залежність, ефективна профілактика / О.М. Балакірєва, О.О. Стойко та ін.; кер. авт. кол. : О.О. Яременко. К. : Держ ін-т проблем сім’ї та молоді, Укр. ін-т соц. дослідж., 2005. Кн. 7. 196 с.

Published

2021-05-12

How to Cite

МАРТИНЮК, Т. (2021). ORGANIZATION THE PREVENTION OF SUBSTANCE USE BY ADOLESCENTS: METHODOLOGICAL ASPECT. Humanitas, (1), 35–40. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.1.6

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK