ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФІЛАКТИКИ ВЖИВАННЯ ПСИХОАКТИВНИХ РЕЧОВИН ПІДЛІТКАМИ: МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.1.6Ключові слова:
тренінг, психосоціальні навички, антинаркотична профілактична робота, інтерактивні методи, соціально-педагогічні принципиАнотація
У публікації автор акцентує увагу на такому актуальному науковому напрямку, як розробка й апробації різних соціально-педагогічних програм профілактики вживання психоактивних речовин дітьми, підлітками, молоддю, наго- лошуючи при цьому, що формування ефективних превентивних стратегій відбувається з великими труднощами. Автор акцентує увагу на тому, що навчання опору наркотикам та формування психосоціальних навичок у дітей та молоді найефективніше передбачати за допомогою інтерактивних методів, оскільки він зумовлюєть- ся необхідністю формування відповідальної поведінки підлітків у ризикованих ситуаціях. Автором зазначено, що існують різні підходи до організації профілактичної роботи, серед яких: інформаційний, емоційне «навчання», надання альтернативи, аналіз соціального оточення та надання альтернативи. Особливої уваги, на глибоке переконання автора є апеляція до цінностей і знань та відповідно підхід на онові формування життєвих навичок, що фокусуються на підвищенні у підлітків стійкості до різних негативних соці- альних впливів та індивідуальної компетентності. Ефективності реалізації програм антинаркотичної профілак- тичної роботи на основі формування життєвих навичок сприяє дотримання соціально-педагогічних принципів, що грунтуються на теорії формування здорового способу життя та психосоціальних навичок. У публікації автор наголошує, що профілактичні антинаркотичні заняття, навіть враховуючи ситуацію коронавірусної пандемії та дистанційного навчання, все ж таки варто організовувати у формі тренінгу психо- соціальних навичок та акцентує увагу на деяких методичних аспектах організації та проведення групової тре- нінгової роботи з підлітками.
Посилання
Березин С.В. Технология формирования социальных навыков : метод. пособие для психологов и социальных педагогов ИТУ. Самара : Универс-групп, 2005. 224 с.
Гусак П.М., Мартинюк Т.А., Сидорук І.І. Профілактика вживання психоактивних речовин підлітками : монографія; Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк : Вежа-Друк, 2013. 484 с.
Мартинюк Т.А. Соціально-педагогічна профілактика вживання психоактивних речовин підліткам: метод. рек. Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. 74 с.
Навыки, Необходимые для Здоровья. Всемирная Организация Здравоохранения. URL: http://www.unicef.org/lifeskills/files/SFH-RUS.doc.
Предупреждение подростковой и юношеской наркомании / ред. С.В. Березина, К.С. Лисецкого. Самара : Самар. ун-т, 2002. 206 с.
Профилактика злоупотребления психоактивными веществами и борьба с ними / ред. М. Госсон, М. Грант. Женева : ВОЗ, 1993. ХІІ. 131 с.
Сирота Н. А., Ялтонский В. М., Баушева И. Л. Тренинг по работе с зависимостями. Эффективные программы профилактики зависимости от наркотиков и других форм зависимого поведения : руководство. М. : Гуманит. ин-т, 2002. 302 с.
Страшко С.В., Животовська Л.А., Гречишкіна О.Д. [та ін.] Соціально-просвітницькі тренінги з формування мотивації до здорового способу життя та профілактики ВІЛ/СНІДу : навч.-метод. посіб. / за ред. С. В. Страшка. К. : Освіта України, 2006. 259 с.
Тютюн, алкоголь, наркотики в молодіжному середовищі: вживання, залежність, ефективна профілактика / О.М. Балакірєва, О.О. Стойко та ін.; кер. авт. кол. : О.О. Яременко. К. : Держ ін-т проблем сім’ї та молоді, Укр. ін-т соц. дослідж., 2005. Кн. 7. 196 с.