ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR TRAINING FUTURE SPECIALISTS IN SOCIAL WORK TO PROVIDING SOCIAL SERVICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.6.13

Keywords:

condition, organizational and pedagogical conditions, specialists in social work, social services, professional training of specialists

Abstract

The need to determine organizational and pedagogical conditions for training future specialists in social work to providing social services is updated and substantiated in the article. The concepts of "condition" and "organizational and pedagogical condition" have been clarified. The content analysis of scientific papers on the preparation of the future specialist allowed us to affirm that definition and substantiation of organizational and pedagogical conditions are leading for most researchers, the nature and content of which depends on the purpose of the research. Therefore, we have identified organizational and pedagogical conditions, the implementation of which, in our opinion, will contribute to the successful training of future specialists in social work to providing social services: 1) formation of motivational installations of future specialists in social work to providing social services by means of imitation modeling (we have identified imitation situations, imitation exercises, business games, professionally oriented project as specific methods of imitation modeling in the system of training future specialists in social work to providing social services); 2) involvement of students in a practice-oriented environment (the practiceoriented educational environment is defined as a specially organized educational space that is aimed at developing practical skills of students through specially created practical situations during the passage of different types of practice); 3) implementation of reflexive and management technology in the form of active forms and methods of training (mastering a complex of professional and social and psychological knowledge, the formation of skills of interpersonal interaction, the development of reflexive abilities, for example, the ability to analyze the situation and their own behavior, the ability to flexibly respond to the situation and quickly rebuild in different social conditions); 4) psychological and pedagogical support of future specialists in social work in the process of professional training (creation of conditions for future social work specialists to make optimal decisions in different situations of life choice, for the formation of conscious optimism, the ability to cope with difficulties, independently determine their life, educational and professional trajectory among students).

References

Андреев В.И. Опыт компьютерной диагностики творческих способностей. Казань, 1989. 155 с.

Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологи. Москва : Педагогика, 1989. 192 с.

Вербицкий А.А. Деловая игра как метод активного обучения. Современная высшая школа. 1982. № 3. С. 139–141.

Вьюненко Л.Ф., Михайлов М.В., Первозванская Т.Н. Имитационное моделирование : ученик и практикум. 1-е изд. Сер. 58. Бакалавр. Академический курс. Москва : Юрайт, 2017. 283 с.

Горбенко, Н.В., Тупикин Е.И., Карпов Г.М. Наш подход к формированию химико-экологической компетентности. Химия в школе. 2010. № 7. С. 24–25

Корнещук В., Боделан М. Педагогічні умови формування функціональної компетентності майбутніх соціальних працівників із вуличної роботи. Science and Education, 2018, Issue 2. C. 5–10.

Майоров А.Н. Мониторинг в образовании. Киев: Интеллект-центр, 2005. 424 с.

Михайлишин Г., Довга М. Організаційно-педагогічні умови професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до роботи з молодими сім'ями: поняття та загальна характеристика. Освітні обрії. 2019. № 2(49). С. 75–77.

Пожидаєва О.В. Педагогічні умови підготовки майбутніх соціальних педагогів до консультативної діяльності. Наукові записки : зб. ст. 2012. № 6. Сер. Психолого-педагогічні науки. С. 133–139.

Про соціальні послуги : Закон України від 17.01.2019 р. № 2671–VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua

Рябова Ю.М. Підготовка майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності в багатонаціональному середовищі : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. 13.00.04. Миколаїв, 2016. 238 с.

Ситников А.П. Акмеологический тренинг: Теория. Методика. сихотехнологии. Москва : Технологическая школа бизнеса, 1996. 428 с.

Социальная защита населения. Под. ред. B.C. Кукушина. Ростов н/Д: МарТ, 2004. 400 с.

Философский энциклопедический словарь. ред. кол.: Л.Ф. Ильичев и др. Москва : Сов. Энциклопедия, 1983. 849 с.

Шевель Б.О. Формування фахових компетенцій майбутніх інженерів педагогів засобами інформаційно-комунікаційних технологій : дис. ...канд. педагог. наук: 13.00.04. Київ, 2011. 255 с.

Published

2022-02-23

How to Cite

ЧЕРНЕТА, С. (2022). ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR TRAINING FUTURE SPECIALISTS IN SOCIAL WORK TO PROVIDING SOCIAL SERVICES. Humanitas, (6), 91–98. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.6.13

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK

Most read articles by the same author(s)