PECULIARITIES OF SOCIALIZATION OF ORPHANS AND CHILDREN LEFT WITHOUT PARENTAL CARE IN BOARDING SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.6

Keywords:

socialization, socialization of orphans and children left without parental care, orphans, children left without parental care, boarding school

Abstract

The article considers the issue of socialization of orphans and children left without parental care in boarding schools. The purpose of the article is to determine the features of socialization of orphans and children left without parental care in boarding schools. Research methods are analysis, systematization, generalization, synthesis. The scientific novelty is that the article highlights the features of boarding schools as an institution of socialization of children: clear regulation of life; lack of freedom of choice; the presence of a narrow circle of communication; inclusion of children in the system of play and educational activities; inclusion of children in collective forms of labor activity; creation of an educational environment that provides for mutual responsibility of all participants in the educational process, etc. The essence of the process of socialization in the scientific literature is described. Socialization is a process that involves the individual's assimilation of social experience and the reproduction of the system of social relations through his active work, active inclusion in the social environment. The results of the study made it possible to establish that for the successful socialization of orphans and children left without parental care in boarding schools it is necessary to: create an environment of comfort and coziness as close as possible to family; organization of open educational space (educational, leisure, industrial); ensuring practice-oriented orientation of the formation of students' image of future professional activity; development and implementation of a set of measures aimed at strengthening family relations, returning the child to the family; professional special training of employees of the institution, which is aimed at forming their competence in the socialization of children brought up in boarding schools; creating an educational environment within the institution that contributes to the successful process of socialization of the child.

References

Алєксєєнко Т.Ф. Соціалізація особистості: можливості й ризики : науково-методичний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2007. 150 с.

Андрєєва А. М. Социальная психология : учеб. для высших учебных заведений. М. : Аспект Пресс, 2001. 321 с.

Вихованці інтернатних закладів про себе і своє життя / О. М. Балакірєва (кер. авт. кол.), О. О. Яременко, Н. П. Дудар та ін. К. : Український ін-т соціальних досліджень, 2000. Кн.1. 134 с.

Курінна С. Педагогічний супровід процесу соціалізації дітей-сиріт в умовах закладів інтернатного типу. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. 2015. № 2. С. 53–59.

Машкаринець-Бутко А. Особливості розвитку дітей-вихованців загальноосвітніх шкіл-інтернатів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2013. Вип. 27. С. 116–118.

Мудрик А. В. Социальная педагогика: Учеб. для студ. пед. вузів / За ред. В. А. Сластенина. 5-е вид., Доп. М.: Видавничий центр «Академія». 2005. 200 с.

Пєша І. В. Соціальне становлення дітей в дитячих будинках сімейного типу: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.05 / І.В. Пєша; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2000. 20 с.

Радул В. Культура та соціалізація особистості. Рідна школа. 2018. № 1–2. С. 8–12.

Рогальська-Яблонська І., Рогальська Н. Соціалізація вихованців закладу інтернатного типу в аспекті їхньої готовності до сімейного життя. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2018. № 4. С. 107–113.

Соціальне сирітство в Україні. Експертна оцінка та аналіз існуючої в Україні системи утримання та виховання дітей, позбавлених батьківської опіки. Київ : Видавництво, 1998. 120 с.

Формування цінностей сімейного життя у вихованців закладів інтернатного типу : монографія / Канішевська Л. В., Свириденко С. О., Кузьменко Л. В., Бернацька О. Б., Карпушевська Л. Р., Грітчина А. І., Лящук О. С. ; за заг. ред. Канішевської Л. В. Харків : «Друкарня Мадрид», 2015. 222 с.

Published

2022-05-06

How to Cite

КАРПИЧ, І. (2022). PECULIARITIES OF SOCIALIZATION OF ORPHANS AND CHILDREN LEFT WITHOUT PARENTAL CARE IN BOARDING SCHOOLS. Humanitas, (1), 36–41. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.6

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK