ORGANIZATIONS AND IMPLEMENTATION BY REGIONAL CENTERS OF SOCIAL SERVICES OF EDUCATIONAL ACTIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.3.10

Keywords:

professional competence, regional center of social services, organization of training, educational and methodical activity, algorithm

Abstract

The article attempts to reveal the problem of increasing the professional competence of specialists in the field of child protection, support for families with children at the regional level. The purpose of the article: to describe the place and role of the regional center of social services in the system of providing educational services, organization and implementation of educational and methodological activities. To achieve the goal of the article used: competency approach to research, as well as theoretical methods (analysis, synthesis, systematization, comparison, generalization), study of regulations, analysis of documentation of regional centers of social services: method of professional reflection, study of expert opinion. Materials developed within the framework of projects commissioned by the Ministry of Social Policy of Ukraine were used. The peculiarities of the educational activity of the regional center of social services in terms of coordination of learning objectives, selection of partners, monitoring and evaluation of educational activities are presented. Three main groups of recipients of educational and methodological services of the regional center are named (organizers of social work and providers of social services; candidates for family education, adoptive parents, child care; providers of administrative services of a social nature). The main roles of the regional center of social services in educational activities are defined (the role of the organizer; the role of the executor (trainer / teacher) of educational classes). The algorithm of organization of educational and methodical activity of the regional center of social services (formation of the offer on educational activity; definition of needs of territorial communities in educational services; planning of educational activity; preparation and carrying out of educational employment; monitoring and estimation of educational activity) is presented. Each stage of the algorithm is generalized. Topics for study that are relevant in the current state of martial law in Ukraine are proposed.

References

Анголенко В., Герасименко В., Печериця Н. Досвід реалізації неформальної освіти дорослих у сфері соціальної роботи. Ввічливість. Humanitas. 2021. № 3. С. 3–9. doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.1

Горішна Н. Cучасні тенденції розвитку соціальної роботи та підготовки соціальних працівників. Social Work and Education. 2017. Т. 4. № 2. С. 8–22.

Декал А. Реформування системи інституційного догляду та виховання дітей у контексті захисту їх прав. Державне управління: теорія і практика. 2016. 2. С. 97–105.

Колот А. М., Цимбалюк С. М. Мотивація персоналу. Київ : КНЕУ, 2011. 397 с.

Криницька І. Планування і організація соціальної роботи з марґіналізованими групами. Social Work and Education. Т. 6. № 3. С. 249–258. doi: 10.25128/2520-6230.19.3

Кузьміна М. Проблеми формування професійної компетентності соціальних працівників: зарубіжний та вітчизняний досвід. Ввічливість. Humanitas. 2022. № 1. С. 50–60. doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.8

Лапіна М. Формування рефлексивних компонентів професійної компетентності майбутніх соціальних працівників. Ввічливість. Humanitas. 2022. № 1. С. 61–66. doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.9

Лякішева А., Марчук В. Формування готовності соціальних працівників до надання якісної соціально-педагогічної підтримки дітей-сиріт в умовах прийомної сім’ї. Ввічливість. Humanitas, 2021. № 4. С. 38–43. doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.4.6

Острович, Е. С. Загальна характеристика процесу деінституціалізації в Україні. Прикарпатський юридичний вісник. 2018. № 1(22). С. 35–39.

Петрочко Ж., Пєтушкова Л. Підготовка персоналу інтернатних закладів до змін у процесі деінституціалізації. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Київ : Інститут проблем виховання НАПН України, 2021. Вип. 22. С. 99–112. doi: https://doi.org/10.32405/2308-3778-2021-25-2-99-112

Ребуха Л. Вітчизняний та зарубіжний досвід підготовки соціальних працівників. Педагогічний дискурс, 2017. Вип. 23. С. 114−118.

Сидорук І. І. Визначення сутності поняття «соціальна компетентність майбутнього соціального працівника». Науковий вісник Ужгородського університету. 2019. Випуск 1 (44). С. 174–178.

Типове положення про республіканський Автономної Республіки Крим, обласний, Київський та Севастопольський міський центр соціальних служб (2020). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/479-2020-%D0%BF#n13

Фінальний звіт щодо реалізації проєкту «Розробка і впровадження регіонального плану стосовно збільшення обсягів надання послуг з догляду на сімейній основі (реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області). 2020. Мінсоцполітики України. URL : https://www.msp.gov.ua/files/deinst/zvity/%D0%97%D0%B0%D0%BA%D0%BB%D0%97%D0%B2%D1%96%D1%82.pdf

Published

2022-09-02

How to Cite

ПЕТРОЧКО, Ж. (2022). ORGANIZATIONS AND IMPLEMENTATION BY REGIONAL CENTERS OF SOCIAL SERVICES OF EDUCATIONAL ACTIVITY. Humanitas, (3), 69–77. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.3.10

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK