РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ: СТРУКТУРНО-ЗМІСТОВНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.19

Ключові слова:

технологія, технологія освіти, педагогічна технологія, освітня технологія, технологія навчання

Анотація

Тезаурус професійної діяльності педагога на сьогодні не можливо уявити без усвідомлення і практичного використання таких понять, як «освітні технології», «педагогічні технології», «технології навчання». З метою вірного використання термінології здійснено аналіз понять «технологія», «технологія освіти», «педагогічна технологія», «освітня технологія», «технологія навчання». У статті представлено структуру поняття «тех- нологія», розкрито історичні етапи його становлення у вітчизняній та зарубіжній історії. Виокремлено осно- вні чинники, які вплинули на процес розвитку терміну. На основі аналізу довідкової літератури, наукових праць провідних педагогічних дослідників та освітніх документів окреслено процес розвитку та основні відмінності між поняттями «технологія освіти», «педагогічна технологія», «освітня технологія», «технологія навчання». Встановлено основні семантичні та етимологічні відмінності між поняттями «технологія освіти», «педаго- гічна технологія», «освітня технологія», «технологія навчання». Значну увагу приділено з’ясуванню загальних і специфічних ознак педагогічних технологій та аналізу їх структурних складових частин. Проаналізовано їх роль і місце в освітньому процесі. Особливу увагу звернено на неоднозначність у групуванні педагогічних техно- логій в сучасній вітчизняній дидактиці та професійній освіті. У статті закцентовано на історії та сучасній практиці використання терміна «педагогічна технологія». З’ясовано, що в основі терміна педагогічної техноло- гії лежать процеси конструювання, моделювання, прогнозування, проєктування, програмування, тобто процеси упорядкування педагогічного середовища. Доведено що, педагогічна технологія є складовою частиною педагогіч- ної майстерності, а також реалізується в технологічних процесах, тому логічно розмежувати в технологічному підході до складових частин освіти процеси «технологія навчання» і «технологія виховання».

Посилання

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія. К. : Атіка, 2008. 684 с.

Буркова Л. Технології в освіті. Рідна школа. 2001. № 2. С. 18–19.

Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 / за ред. В. Т. Бусела. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. VIII. 1728 с.

Глосарій термінів з технології освіти. Париж: ЮНЕСКО. 1989. 44 с. URL: http://glossary.uis.unesco.org/glosary/map/terms/176.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посібник. К. : Академвидав, 2004. 352 с.

Енциклопедія освіти / За ред. В. Г. Кременя. К. : Юніком Інтер, 2008. 1040 с.

Княжева І. А. Класифікаційна характеристика технології розвитку методичної культури майбутніх викладачів педагогічних дисциплін спеціальності «Дошкільна освіта». 2014. №1 (22). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2229

Наволокова Н. П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. Харків: Вид. група «Основа», 2009. 176 с.

Освітні технології сучасних навчальних закладів: навч.-метод. посібник / О. Янкович, Ю. Беднарек, А. Анджеєвська. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2015. 212 с.

Островерхова Н. М., Даниленко Л. І. Ефективність управління загальноосвітньою школою: соціально педагогічний аспект. Монографія. К., 1995. С. 197.

Педагогический енциклопедический словарь / Гл. ред. Б. М. Бим-бад. М. : Большая российская энциклопедия, 2002. 528 с.

Педагогічний словник / За ред. М. Д. Ярмаченка. К. : Педагогічна думка, 2001. 516 с.

Сизоненко Г. Концептуальні засади освітніх технологій. URL: http://osvita.ua/school/method/technol/361/14. Сисоєва С.О. Педагогічні технології: структурно-функціональний аналіз. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. у 2-х ч., Ч-1 / Ред.: І.А. Зязюн та ін. Київ–Вінниця, 2002. С. 86–91.

Сисоєва С.О. Технології педагогічної творчості в системі освітніх технологій. Освітні технології у школі та вузі: Матеріали науково-практичної конференції 23-26 вересня 1997 р. К., ІЗМН, 1998. С. 287–293.

Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006. 221 с.

Теорія і технологія розв’язання педагогічних задач : навч. посібник / Л. О. Мільто. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 156 с.

Тлумачний словник з інформаційно-педагогічних технологій : словник / Я. В. Крупський, В. М. Михалевич. Вінниця : ВНТУ, 2010. 72 с.

Тлумачний словник сучасної української мови : / уклад. І. М. Забіяка. К.: Арій, 2007. С. 445.

Янкович О. І. Освітні технології в історії вищої педагогічної освіти України (1957–2008) : монографія. Тернопіль : Підручники та посібники, 2008. С. 12.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-27

Як цитувати

ПРОЦ, М. (2021). РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ: СТРУКТУРНО-ЗМІСТОВНИЙ АНАЛІЗ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 126–132. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.19

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА