DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES: A SCTURCTURAL AND CONCEPTUAL ANALYSIS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.19Keywords:
technology, technology of education, pedagogical technology, educational technology, learning technologyAbstract
It is hard to imagine the professional thesaurus of a today’s teacher without awareness and practical use of such concepts as "educational technologies", "pedagogical technologies", "learning technologies". In order to correctly use this terminology, we undertook an analysis of the following concepts: "technology", "technology of education", "pedagogical technology", "educational technology", "learning technology". The paper presents the structure of the "technology" concept, reveals the historical stages of its formation in national and international history. The main factors that influenced the development of this term have been identified. Based on the analysis of reference resources, academic works of leading pedagogical researchers, and educational documents, the development process and the main differences between the concepts of "educational technology", "pedagogical technology", "educational technology", and "learning technology" have been outlined. The main semantic and etymological differences between the concepts of "technology of education", "pedagogical technology", "educational technology", and "learning technology" have been established. Considerable attention has been paid to clarifying the general and specific features of pedagogical technologies and analysis of their structural components. We have also analyzed their role and place in the educational process. Particular attention has been paid to the ambiguity in the grouping of pedagogical technologies in today’s didactics and vocational education in Ukraine. The paper focuses on the history and modern practice of using the term "pedagogical technology". We demonstrate that the term "pedagogical technology" is based on the processes of construction, modeling, forecasting, design, programming, i.e., the processes of organizing the pedagogical environment. We also establish that pedagogical technology is a component of pedagogical skill, as well as it is implemented in technological processes; therefore, it is logical to distinguish between the "learning technology" and "character education technology" processes in the technological approach to the components of education.
References
Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія. К. : Атіка, 2008. 684 с.
Буркова Л. Технології в освіті. Рідна школа. 2001. № 2. С. 18–19.
Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 / за ред. В. Т. Бусела. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. VIII. 1728 с.
Глосарій термінів з технології освіти. Париж: ЮНЕСКО. 1989. 44 с. URL: http://glossary.uis.unesco.org/glosary/map/terms/176.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посібник. К. : Академвидав, 2004. 352 с.
Енциклопедія освіти / За ред. В. Г. Кременя. К. : Юніком Інтер, 2008. 1040 с.
Княжева І. А. Класифікаційна характеристика технології розвитку методичної культури майбутніх викладачів педагогічних дисциплін спеціальності «Дошкільна освіта». 2014. №1 (22). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2229
Наволокова Н. П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. Харків: Вид. група «Основа», 2009. 176 с.
Освітні технології сучасних навчальних закладів: навч.-метод. посібник / О. Янкович, Ю. Беднарек, А. Анджеєвська. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2015. 212 с.
Островерхова Н. М., Даниленко Л. І. Ефективність управління загальноосвітньою школою: соціально педагогічний аспект. Монографія. К., 1995. С. 197.
Педагогический енциклопедический словарь / Гл. ред. Б. М. Бим-бад. М. : Большая российская энциклопедия, 2002. 528 с.
Педагогічний словник / За ред. М. Д. Ярмаченка. К. : Педагогічна думка, 2001. 516 с.
Сизоненко Г. Концептуальні засади освітніх технологій. URL: http://osvita.ua/school/method/technol/361/14. Сисоєва С.О. Педагогічні технології: структурно-функціональний аналіз. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. у 2-х ч., Ч-1 / Ред.: І.А. Зязюн та ін. Київ–Вінниця, 2002. С. 86–91.
Сисоєва С.О. Технології педагогічної творчості в системі освітніх технологій. Освітні технології у школі та вузі: Матеріали науково-практичної конференції 23-26 вересня 1997 р. К., ІЗМН, 1998. С. 287–293.
Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006. 221 с.
Теорія і технологія розв’язання педагогічних задач : навч. посібник / Л. О. Мільто. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 156 с.
Тлумачний словник з інформаційно-педагогічних технологій : словник / Я. В. Крупський, В. М. Михалевич. Вінниця : ВНТУ, 2010. 72 с.
Тлумачний словник сучасної української мови : / уклад. І. М. Забіяка. К.: Арій, 2007. С. 445.
Янкович О. І. Освітні технології в історії вищої педагогічної освіти України (1957–2008) : монографія. Тернопіль : Підручники та посібники, 2008. С. 12.