ДИТЯЧА ЛІТЕРАТУРА ЯК ВАЖЛИВИЙ СКЛАДНИК У ВИХОВАННІ ТОЛЕРАНТНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.2Ключові слова:
дитяча література, діти дошкільного віку, виховання, толерантність, моральні цінностіАнотація
У статті приділено увагу творам української дитячої літератури як важливому складнику виховання толерантності дітей дошкільного віку. Саме художнє слово, з яким дитина знайомиться від самого народження, має неабиякий вплив на формування особистості, її моральних та естетичних засад. Гарна змістовна книжка впливає на розум та емоції людини, на формування позитивних рис особистості. Завдяки читанню, діти ознайомлюються з багатьма сторонами життя людей, з моральними нормами поведінки, особливостями людських стосунків, з минулим рідного краю, хвилюючими сторінками історії, традиціями народу, отримують уявлення про природу, тварин, навколишній світ; вчаться відчувати красу і силу слова, прилучаються до культурних здобутків інших народів. Так і народжуються перші паростки цінностей у дитячій душі: толерантності, милосердя, співчуття, бажання творити добрі вчинки під впливом сюжетних колізій гарного художнього твору. Толерантність є складовою морального виховання дошкільників, отже у статті закцентовано увагу на моральності, на ціннісних орієнтирах добра та краси, на творах, в яких ці засади представлено. Ціннісні категорії починають формуватися у дитини вже змалку. Так, у дошкільному віці дитина на елементарному рівні опановує моральні засади: добро і зло, пробує оцінювати під цим кутом зору власні вчинки. Перебуваючи в середовищі дорослих, вона мимоволі засвоює етичні норми поведінки, ставлення до них – позитивне чи негативнее. У статті запропоновано простежити виховання толерантності від фольклорних творів, а саме з колискових пісень, прислів’їв, казок до авторської літератури. Так, з цією метою запропоновано твори українських дитячих письменників у хронологічній послідовності від середини ХІХ століття і до сучасності. Закцентовано увагу на деяких методичних аспектах донесення художнього слова до дитини таким чином, щоб у неї виникало не лише бажання тримати в руках книжку з художніми творами (віршами, казками, оповіданнями тощо), а й усвідомлювати прослухане. Наголошено на необхідності залучати до процесу виховання толерантності батьків.
Посилання
Русова С. Вибрані педагогічні твори. К.: Освіта, 1996. 304 с.
Діленко В.Українська дитяча література як джерело виховання толерантності в дітей дошкільного віку. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Випуск 61. Серія 5. С. 77–80.
Юзвак Ж. Розвивальна сила краси. Початкова школа. 2000. № 5. С. 4–5.
Побірченко Н.С. Василь Сухомлинський: формування дитячої особистості засобами художньої літератури. Педагогіка і психологія. 2004. № 1(42) . С. 5–12.
Ушинський К.Д. Рідне слово. Книжка для тих, хто навчає. Вибр. пед. тв.: В 2 т. Т. 2. К.: Рад. шк., 1983. 359 с.
Богданець-Білоскаленко Н.І. У барвистому віночку. Хрестоматія. Навч.посібник для роботи з дітьми у дошкільн.навч.закладах. К.: Видавничий Дім «Слово», 2012. 728 с.
Гавриш Н. Художня література в освітньому процесі: сучасні технології . Дошкільне виховання. 2011. № 2. С. 4–9.