МОВА ВОРОЖНЕЧІ ТА КІБЕРБУЛІНГ: ЯК ПОПЕРЕДИТИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ПРО НЕБЕЗПЕКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.12

Ключові слова:

кіберзагрози, здобувачі початкової освіти, мова ворожнечі, кібербулінг, методика ознайомлення, попередження

Анотація

У статті здійснено теоретичне обґрунтування таких інтернет-загроз як мова ворожнечі та кібербулінг і запропоновано методичні прийоми для ознайомлення з ними здобувачів початкової освіти. Актуальність порушеної проблеми обумовлюється значним зростанням кількості шахрайських дій, організованого психологічного впливу та інших методів свідомої чи неусвідомленої злочинної діяльності, особливо вразливими до яких є діти. Розпізнавати такі загрози та вміти їм протистояти може лише підготовлена особа, яка знає правильний алгоритм дій у тих чи інших небезпечних ситуаціях, під час взаємодії з іншими користувачами Інтернету чи матеріалами, які в ньому розміщено. Визначено, що мова ворожнечі – це будь-яка комунікація чи поведінка, що виявляється в приниженні людей за ознаками, яких вони змінити не можуть і не мусять. Означений феномен шкодить жертвам і суспільству, перетворюючись на загальноприйняту практику спілкування в мережі Інтернет, що руйнує повагу до людської гідності. Розглянуто приклади роботи педагогів у цьому напрямі під час ранкових зустрічей чи виховних годин, що полягають у культивуванні толерантності в здобувачів початкової освіти, виробленні в них навичок реагування на некоректну поведінку інших користувачів Інтернету, формуванні активної громадянської позиції. Проаналізовано кібербулінг, як систематичну поведінку, спрямовану на залякування, провокування гніву чи ображання особи із застосуванням цифрових технологій. Разом з тим, що Інтернет розширює сферу розповсюдження кібербулінгу, в ньому залишаються цифрові сліди – докази, які дозволять зупинити цькування та притягти агресора до поведінки. Сутність пропедевтичної роботи в початковій школі полягає в ознайомленні дітей з сутністю проблеми, ознаками прояву кібербулінгу, вироблення стратегії протистояння та виховання усвідомлення ступеня юридичної відповідальності за систематичне приниження гідності іншої людини. Зроблено висновок, що при роботі з дітьми молодшого шкільного віку донесення інформації з пропедевтичною метою має бути дозованим, щоб не спричинити протилежний ефект зацікавленості.

Посилання

Биков В.Ю., Буров О.Ю., Дементієвська Н.П. Кібербезпека в цифровому навчальному середовищі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Том 70. № 2. С. 313–331.

Кислова О., Кузіна І., Дирда І. Дослідження онлайнової мови ворожнечі щодо ромської меншини в українському інтернет-просторі. IDEOLOGY AND POLITICS. 2020. № 2(16). С. 252–278.

Кін Е., Георгеску М., Гомес Р. Закладинки. Посібник з протидії мові ненависті онлайн через освіту з прав людини. Київ: Council of Europe, 2016. 212 с.

Колесник Г.О. «Мова ворожнечі» як соціальний та лінгвістичний феномен. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2021. Том 32 (71). № 4. Ч. 3. С. 278–283. URL: https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.4-3/46

Кочарян А.Б., Гущина Н.І. Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі: навч.- метод. посіб. Київ, 2011. 100 с.

Литовченко І., Максименко С., Болтівець С., Чепа М., Бугайова Н. Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі: посібник для батьків. Київ: ТОВ Аванпост-Прим, 2010. 48 с.

Мединська К. Сучасні технології: корисно чи шкідливо? Виховний захід для 3-4-их класів. Початкова освіта. 2017. № 11. С. 41–44.

Методичні рекомендації щодо формування безпечної поведінки дітей у соціальних мережах/авт. кол.: В. В. Сокуренко, Д. В. Швець, О. І. Федоренко та ін. Харків: ХНУВС, 2021. 60 с.

Найдьонова Л.А. Цифрові ризики в умовах дистанційної освіти в часи пандемії. Вісник НАПН України. 2021. № 3(1). URL: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-13-3

Печерна А., Бєглов В. Що треба знати про мову ворожнечі вчителям, батькам і дітям. Освіторія. 2020. URL: https://osvitanova.com.ua/posts/4475-shcho-treba-znaty-pro-movu-vorozhnechi-vchyteliam-batkam-i-ditiam (дата звернення 11.01.2023).

Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід: метод. посіб./Андрєєнкова В.Л., Мельничук В.О., Калашник О.А. Київ: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. 132 с.

Сексуальне насильство над дітьми та сексуальна експлуатація дітей в Інтернеті в Україні: аналітичний звіт по результатам кількісного дослідження. 2021. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/Zvit-Seksualnenasylstvo-nad-ditmy-ta-seksualna-ekspluatatsiya-ditej-v-Interneti-v-Ukrayini.pdf (дата звернення 11.01.2023).

Чемоніна Л.В. Медіаграмотність майбутніх учителів початкової школи: практичний аспект. Молодь і ринок. 2022. № 3-4/201-202. С. 87–92. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.259954

Як захиститися від кібербулінгу: буклет. Київ: ВГЦ «Волонтер», Представництво Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, 2021. 12 с. URL: https://www.unicef.org/ukraine/cyberbulling (дата звернення 29.01.2023).

Янішевська К.Д., Зінченко Г.С. Запобігання кібербулінгу, кібермобінгу, кібергрумінгу в Україні. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 2. С. 132–135. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2022-2/29

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-24

Як цитувати

НЕСТЕРЕНКО, М. (2023). МОВА ВОРОЖНЕЧІ ТА КІБЕРБУЛІНГ: ЯК ПОПЕРЕДИТИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ПРО НЕБЕЗПЕКУ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 81–88. https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА