ПІДПРИЄМЛИВІ ДІТИ – ПРИКЛАД ДОБРОЇ ПРАКТИКИ МІЖІНСТИТУЦІЙНОЇ СПІВПРАЦІ НА ОСНОВІ НЕЙРОПЕДАГОГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.15

Ключові слова:

навчання дітей, підприємливість, креативність, нейропедагогіка, міжінститутська співпраця

Анотація

Підприємницькі здібності є одними з найбільш важливих у нинішній соціально-економічній ситуації. Вчені та практики сходяться на думці, що їх необхідно формувати у маленьких дітей. На жаль, у більшості країн базова навчальна програма не містить конкретних пропозицій щодо навчання підприємницьким навичкам. У наведеній нижче статті наведено приклад гарної практики в цьому відношенні. Це проект, заснований на співпраці між місцевою владою та університетом. У результаті дослідження було підготовлено програму планово-цільових заходів, спрямованих на дітей молодшого віку та активне залучення представників економіки. Проект є відповіддю на солютрійські документи, які вказують на необхідність реальної адаптації системи освіти до потреб економіки. Кілька років легалізації проекту в Польщі свідчать про те, що ідея приносить очікувані результати і може бути реалізована в інших країнах. Сьогодні підприємницька освіта для дітей є однією з найпопулярніших і малоінвестованих сфер у системі формальної та неформальної освіти. Підприємницькі компетенції є одними з ключових – з цим погоджуються, мабуть, усі європейські країни (див. Рекомендацію Європейського парламенту, 2006) і неєвропейські країни. На жаль, спосіб їх формування, а також цілі освіти в цій сфері вже не є чітко визначеними та відрізняються майже в кожній європейській країні. Вони залежать головним чином від політичної та економічної ситуації в державі, системи освіти, а також від способу визначення самого поняття підприємництва.

Посилання

Augustyńczyk, J. (2020). Przedsiębiorczość w wybranych teoriach ekonomicznych [w:] E. Gruszewka (red). Współczesne problemy ekonomiczne w badaniach młodych naukowców. T. 4, Teoria i praktyka, s. 28–42.

Brzezińska, A.I. (red.) (2015). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: GWP. Chojak, M. (2019). Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka – fakty i mity. Warszawa: Difin.

Europejska Agencja Wykonawcza ds. Edukacji i Kultury, Eurydice (2018). Nauczanie przedsiębiorczości w szkołach w Uuropie: raport Eurydice. URL: https://data.europa.ei/doi/10.2797/442237

Głodowska, A. (2019). Międzynarodowe porównania przedsiębiorczości krajowej w Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Regionów (2012). Nowe podejście do edukacji. Inwestowanie w umiejętności na rzecz efektów społeczno-gospodarczych (wersja ostateczna). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/LSU/?uri=celex:52012DC0669

Mierzejewski M., Palimąka P. (2018). O przedsiębiorczości – czy wszyscy możemy być przedsiębiorczy?, Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: organizacja i zarządzanie, z. 131. s. 331–347.

Piecuch, T. (2013). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Wydawnictwo C.H. Beck.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356).

Sławecka, J. (2020). Kompetencje miękkie [w:] Encyklopedia zarządzania. URL: https://mfiles.pl/pl/index.php/Kompetencje_mi%C4%99kkie

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Dz. U. L 394.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-24

Як цитувати

ХОЙАК, М., & КРОЛ, М. (2023). ПІДПРИЄМЛИВІ ДІТИ – ПРИКЛАД ДОБРОЇ ПРАКТИКИ МІЖІНСТИТУЦІЙНОЇ СПІВПРАЦІ НА ОСНОВІ НЕЙРОПЕДАГОГІЇ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 103–113. https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.15

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА