КУЛЬТУРА БЕЗПЕКИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ З ОХОРОНИ ПРАЦІ: АНАЛІЗ ДЕФІНІЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.26Ключові слова:
культура безпеки, професійна діяльність, інженер з охорони праці, професійна підготовка, методика охорони праці, безпекаАнотація
Стаття присвячена проблемі формування культури безпеки професійної діяльності у майбутніх інженерів з охорони праці. Мета статі – систематизація та аналіз наукової літератури щодо визначення понятійно- термінологічного апарату дослідження. У процесі здійснення наукового дослідження нами було застосовано метод аналізу загальнонаукової, філософської, культурологічної, соціологічної, психолого-педагогічної літера- тури, нормативно-правових документів, навчально-методичної документації закладів вищої освіти; семан- тичний та контент-аналіз, синтез, узагальнення та систематизація – для визначення суті поняття «куль- тура безпеки професійної діяльності». Методологічною основою дослідження проблеми формування культури безпеки професійної діяльності є теорії, концепції особистіcно-орієнтованого навчання, культурологічної та гуманістичної парадигм освіти, системного, культурологічного, аксіологічного, суб’єкт-суб’єктного, діяльнісного підходів. Автором детально аналізуються поняття «культура», «безпека», «професійна діяль- ність». Запропонована авторська редакція дефініції «культура безпеки професійної діяльності майбутньо- го інженера з охорони праці», яка визначена як інтегральна якість особистості фахівця, що виражається сукупністю професійних знань, умінь, навичок, професійно-особистісних якостей із профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, зниження рівня професійних ризиків; проявляється мотиваційно-ціннісним ставленням до особистої безпеки та безпеки всього колективу, створення безпечних і нешкідливих умов праці, безпечного здійснення професійної діяльності; характеризується високим ступенем відповідальності, самоорганізації та саморозвитку, заснованих на глибокому усвідомленні пріоритету безпеки під час розв’язання професійних завдань. Зроблено висновок про необхідність здійснення подальшого дослі- дження, спрямованого на вивчення та встановлення структурних компонентів культури безпеки професійної діяльності майбутніх інженерів з охорони праці.
Посилання
Выжлецов Г. Аксиология культуры. Санкт-Петербург : Изд-во С.-Петербургского ун-та, 1996. 152 с.
Выжлецов Г. Аксиология культуры в системе культурофилософского знания. Вестник Новгородского государственного университета. 2000. № 16. URL: http://www.admin.novsu.ac.ru/uni/vestnik.nsf/all/37C182FCDA018214C3256AC000205E21/$file/%D0%92%D1%8B%D0%B6%D0%BB.pdf (дата звернення: 16 серпня 2021 р.)
Культурология : учебник / Под ред. Ю. Солонина, М. Кагана. Москва : Высшее образование, 2005. 566 с.
Каган М. Философия культуры. Санкт-Петербург : ТОО ТК «Петрополис», 1996. 414 с.
Воробьев Ю. Культура безопасности жизнедеятельности: системообразующий фактор снижения риска чрезвычайных ситуаций. Право и безопасность. 2006. № 3–4 (20–21). С. 111–118.
Драч Г., Штомпель О., Штомпель Л., Королев В. Культурология : учебник для вузов. Санкт-Петербург : Питер, 2014. 384 с.
Хролоков В. Культура безопасности: основные аспекты развития. Вестник Полесского государственного университета. 2017. № 2. С. 41–46.
Немкова И. Формирование культуры безопасности жизнедеятельности – необходимое условие устойчивого развития социума. Вестник ТГУ. 2004. Вып. 1. Т. 9. С. 39.
ДСТУ 2293:2014 «Охорона праці: терміни та визначення основних понять» / Мiнекономрозвитку України. URL: https://web.kpi.kharkov.ua/safetyofliving/wp-content/uploads/sites/171/2017/10/dstu_2293_2014.pdf. (дата звернення: 16 серпня 2021 р.)
Безпека людини у сучасних умовах : монографія / В. Березуцький, Н. Березуцька, А. Богодист та ін.; За заг. ред. проф. В. Березуцького. Харків : ФОН Мезіна В.В., 2018. 208 с.
Желібо Є., Сагайдак І. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник для аудиторної та практичної роботи. Київ : ЕКОМЕН, 2011. 200 с.
Коджаспиров А., Коджаспирова Г. Психолого-педагогическая безопасность образовательной среды детских учреждений : курс лекций. Москва : Проспект, 2017. 464.
Леонтьев А. Деятельность. Сознание. Личность. Москва : Политиздат, 1977. 304 с.
Давыдов В. Что такое учебная деятельность? Начальная школа. 1999. № 7. С. 12–18.
Зеер Э. Психология профессий : учебное пособие для студентов вузов. Москва : Академический Проект; Екатеринбург : Деловая книга, 2003. 336 с.
Дружилов С. Профессиональная деятельность и профессия в системе «человек-профессия-общество». Современное состояние и перспективы развития психологии труда и организационной психологии / Отв. ред. А. Занковский, А. Журавлев. Москва : Изд-во «Институт психологии РАН», 2018. С. 51–64.
Климов Е. Психология профессионального самоопределения : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва : Издательский центр «Академия», 2004. 304 с.
Митина Л. Психология личностно-профессионального развития субъектов образования. Москва ; Санкт-Петербург : Нестор-История, 2014. 376 с.
Усачев Н. Технология формирования культуры безопасности профессиональной деятельности у студентов факультетов физической культуры : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Нац. гос. ун-т физ. культуры, спорта и здоровья им. П. Лесгафта, С.-Петерб. Санкт-Петербург, 2010. 156 с.
Кулалаєва Н. Теоретичні і методичні основи формування культури безпеки професійної діяльності у майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Інститут професійно-технічної освіти НАПН України. Київ, 2020. 661 с.