CULTURE OF SAFETY OF PROFESSIONAL ACTIVITY OF FUTURE OCCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH ENGINEERS: ANALYSIS OF THE DEFINITION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.26

Keywords:

safety culture, professional activity, occupational safety and health engineer, professional training, methods of labor protection, safety

Abstract

The article is devoted to the problem of formation of the culture of safety of professional activity in future occupational safety and health engineers. The purpose of the article is to systematize and analyze the scientific literature to determine the conceptual and terminological apparatus of the study. In the process of scientific research, we used the method of analysis of general scientific, philosophical, cultural, sociological, psychological, and pedagogical literature, legal documents, educational and methodological documentation of higher education institutions; semantic and content analysis, synthesis, generalization, and systematization – to define the essence of the concept of “the culture of safety of professional activity”. The methodological basis for studying the problem of formation of the culture of safety of professional activity are theories, concepts of personality-oriented learning, cultural and humanistic paradigms of education, systemic, cultural, axiological, subject-subject, and activity approaches. The author analyzes in detail the concepts of “culture”, “safety”, “professional activity”. The author’s edition of the definition “the culture of safety of professional activity of the future occupational safety and health engineer” is offered, which is defined as an integral quality of the specialist’s personality, expressed by a set of professional knowledge, skills, professional and personal qualities on prevention of accidents at work and occupational diseases, occupational risks reduction; manifested by a motivational and value attitude to personal safety and the safety of the whole team, creation of safe and harmless working conditions, providing safe professional activities; characterized by a high degree of responsibility, self-organization, and self-development, based on a deep awareness of the priority of safety in completing professional tasks. It is concluded that further research is needed to study and establish the structural components of the culture of safety of professional activity of future occupational safety and health engineers.

References

Выжлецов Г. Аксиология культуры. Санкт-Петербург : Изд-во С.-Петербургского ун-та, 1996. 152 с.

Выжлецов Г. Аксиология культуры в системе культурофилософского знания. Вестник Новгородского государственного университета. 2000. № 16. URL: http://www.admin.novsu.ac.ru/uni/vestnik.nsf/all/37C182FCDA018214C3256AC000205E21/$file/%D0%92%D1%8B%D0%B6%D0%BB.pdf (дата звернення: 16 серпня 2021 р.)

Культурология : учебник / Под ред. Ю. Солонина, М. Кагана. Москва : Высшее образование, 2005. 566 с.

Каган М. Философия культуры. Санкт-Петербург : ТОО ТК «Петрополис», 1996. 414 с.

Воробьев Ю. Культура безопасности жизнедеятельности: системообразующий фактор снижения риска чрезвычайных ситуаций. Право и безопасность. 2006. № 3–4 (20–21). С. 111–118.

Драч Г., Штомпель О., Штомпель Л., Королев В. Культурология : учебник для вузов. Санкт-Петербург : Питер, 2014. 384 с.

Хролоков В. Культура безопасности: основные аспекты развития. Вестник Полесского государственного университета. 2017. № 2. С. 41–46.

Немкова И. Формирование культуры безопасности жизнедеятельности – необходимое условие устойчивого развития социума. Вестник ТГУ. 2004. Вып. 1. Т. 9. С. 39.

ДСТУ 2293:2014 «Охорона праці: терміни та визначення основних понять» / Мiнекономрозвитку України. URL: https://web.kpi.kharkov.ua/safetyofliving/wp-content/uploads/sites/171/2017/10/dstu_2293_2014.pdf. (дата звернення: 16 серпня 2021 р.)

Безпека людини у сучасних умовах : монографія / В. Березуцький, Н. Березуцька, А. Богодист та ін.; За заг. ред. проф. В. Березуцького. Харків : ФОН Мезіна В.В., 2018. 208 с.

Желібо Є., Сагайдак І. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник для аудиторної та практичної роботи. Київ : ЕКОМЕН, 2011. 200 с.

Коджаспиров А., Коджаспирова Г. Психолого-педагогическая безопасность образовательной среды детских учреждений : курс лекций. Москва : Проспект, 2017. 464.

Леонтьев А. Деятельность. Сознание. Личность. Москва : Политиздат, 1977. 304 с.

Давыдов В. Что такое учебная деятельность? Начальная школа. 1999. № 7. С. 12–18.

Зеер Э. Психология профессий : учебное пособие для студентов вузов. Москва : Академический Проект; Екатеринбург : Деловая книга, 2003. 336 с.

Дружилов С. Профессиональная деятельность и профессия в системе «человек-профессия-общество». Современное состояние и перспективы развития психологии труда и организационной психологии / Отв. ред. А. Занковский, А. Журавлев. Москва : Изд-во «Институт психологии РАН», 2018. С. 51–64.

Климов Е. Психология профессионального самоопределения : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва : Издательский центр «Академия», 2004. 304 с.

Митина Л. Психология личностно-профессионального развития субъектов образования. Москва ; Санкт-Петербург : Нестор-История, 2014. 376 с.

Усачев Н. Технология формирования культуры безопасности профессиональной деятельности у студентов факультетов физической культуры : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Нац. гос. ун-т физ. культуры, спорта и здоровья им. П. Лесгафта, С.-Петерб. Санкт-Петербург, 2010. 156 с.

Кулалаєва Н. Теоретичні і методичні основи формування культури безпеки професійної діяльності у майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Інститут професійно-технічної освіти НАПН України. Київ, 2020. 661 с.

Published

2021-10-27

How to Cite

АБІЛЬТАРОВА, Е. (2021). CULTURE OF SAFETY OF PROFESSIONAL ACTIVITY OF FUTURE OCCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH ENGINEERS: ANALYSIS OF THE DEFINITION. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 178–185. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.26

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION