ПРОБЛЕМИ І ПЕРСПЕКТИВИ КЛІНІЧНОЇ ЛОГОПЕДІЇ В ДЗЕРКАЛІ ПРОФІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.28Ключові слова:
клінічний логопед, мультидисциплінарна команда, клінічна база кафедри, логопедичне лідер- ство, логопедичний протокол реабілітації, концепція безперервного професійного розвиткуАнотація
У статті аналізуються проблеми і перспективи клінічної логопедії через призму її освітнього забезпечення і супроводу. Логопедичний простір умовно поділяється на чотири підвиди: інклюзивний, клінічний і спеціальний та паліа- тивно-реабілітаційний. Звертається увага на клінічну логопедію як важливу ланку підготовки дитини з мовленнєвими порушеннями до спеціального і інклюзивного освітнього простору. Підкреслюються лідерські функції клінічної логопедії в соціалізації немовленнєвих дітей з тяжкими мовлен- нєвими порушеннями. Констатується домінування «педагогічної традиції» в додипломній (бакалаврській і магістерській) і після- дипломній логопедичній освіті, коли освітні потреби клінічної логопедії враховуються незадовільним чином. Розглядається специфічне для клінічної логопедії коло проблем: – відсутність медичної, теоретичної і практичної освітньої компоненти в додипломній освіті; – незадовільні, у порівнянні з лікарями мультидисциплінарної команди, термін і «заочна якість» додипломної підготовки; – важливість створення в системі охорони здоров’я вхідних фахово-кваліфікаційних фільтрів; – необхідність заснування структур безперервного післядипломного підвищення кваліфікації; – потреба в створенні формалізованих медичних інструментів – національних логопедичних реабілітаційних протоколів. Пропонується авторське бачення вирішення перелічених проблем через диференційований підхід до логопе- дичної додипломної і післядипломної освіти, з поділом їх на інклюзивну і клінічну. Успішність вирішення актуаль- них проблем клінічної логопедії вбачається, перш за все, у знаходженні консенсусних рішень і їх імплементації у трикутнику «МОН – логопедична спільнота – МОЗ». Висвітлена в статті тема розуміється як запрошення до широкої фахової дискусії. Подальший її розвиток вбачається в розбудові соціального інституту клінічної логопедії через колективне напрацювання його освітньої компоненти.
Посилання
Бодарєва М.І. Iнтерференція PECS і системи П. Гальперіна як оптимізація мовленнєвих розладів. Інноваційна педагогіка : науковий журнал. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 25. Том 1. С. 130–132. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/25/part_1/25-1.pdf
Бодарєва М.І. Латентний компонент порушення як методична проблема логопедії. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 31. Том 3. С. 47–53. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/31_2020/part_3/10.pdf
Бодарєва М.І., Боряк О.В. Логотерапевтичний дефіцит як проблема інклюзії. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Збірник наукових праць. Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 79. Том 1. С. 47–52. URL: http://chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/79/part_1/11.pdf
Міністерство охорони здоров’я України. 2020. URL: https://moz.gov.ua/article/for-medical-staff/bezperervnijprofesijnij-rozvitok-zapitannja-vidpovidi
Про вищу освіту : Закон України / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37–38. С. 2716. Ст. 2004.
Лопатинська Н.А. Історія становлення та розвитку нейрологопедичних досліджень: клінічний аспект. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2018. Вип. 11. С. 186–202.
Лопатинська Н.А. Управління самостійною роботою студентів шляхом впровадження робочих зошитів з неврологічних основ логопедії. Наукові записки.Серія : Педагогічні науки. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. Вип. 132. С. 105–111.
«Медична освіта» [Електронний ресурс]. URL: http://medosvita.info/2019/10/31/mon-moz/
Навчальний календарний план циклів спеціалізації, тематичного удосконалення, передатестації, стажування, інтернатури лікарів (провізорів) та циклів спеціалізації і удосконалення молодших медичних і фармацевтичних спеціалістів на 2021 рік. Київ : Нац. ун-т ім. П.Л. Шупика, 2020. URL: https://nmapo.edu.ua/images/Docs/Rozklad/CalendarniyPlan2021.pdf
Про удосконалення логопедичної допомоги дітям в лікувально-профілактичних закладах : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 14 жовтня 1994 р. № 276. Вища школа. 2017. № 7. С. 106–107.
Урись Т. «Ми готуємо унікальних фахівців». Україна молода. 2020. № 13 (5615). С. 8. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27218
Цветкова Л.С. Методика нейропсихологической диагностики детей. Москва : «Российское педагогическое агентство», «Когито-центр», 1998. Изд. 2-е, исправленное и дополненное. 128 с.