PROBLEMS AND PROSPECTS OF SPEECH PATHOLOGY IN THE MIRROR OF PROFESSIONAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.28

Keywords:

speech pathologist, multidisciplinary team, clinical base of the speech therapy department, speech therapy leadership, speech pathology rehabilitation protocol, the concept of continuous professional development

Abstract

The article analyzes the problems and prospects of speech pathology through the prism of its educational support and maintenance. Speech therapy space is conventionally divided into four subspecies: inclusive, clinical, special and palliative rehabilitation. Attention is paid to speech pathology as an important part of preparing a child with speech disorders for an inclusive educational space. Emphasis is placed on the leadership function of speech pathology in the socialization of non-speech children with severe speech disorders. The dominance of the “pedagogical tradition” in undergraduate and postgraduate speech therapy education is stated, the educational needs of speech pathology are taken into account unsatisfactorily. The range of problems specific to speech pathology is considered: – lack of medical theoretical and practical educational component in undergraduate education; – unsatisfactory, in comparison with the doctors of the multidisciplinary team, the term and correspondence quality of undergraduate training; – the importance of creating input professional qualification filters in the health care system; – the need to establish structures of continuous postgraduate training; – creation of formalized medical instruments – national speech pathology rehabilitation protocols. The author’s vision of their solution through a differentiated approach to speech therapy undergraduate and postgraduate education, with their division into inclusive and clinical. The success of solving mature problems of speech pathology is seen, first of all, in finding consensus solutions and their implementation in the triangle “Ministry of Education and Sciense – speech therapy community – Ministry of Health”. The topic covered in the article is understood as an invitation to a broad professional discussion. Its future is seen in the development of the social institute of speech pathology through the collective development of its educational component.

References

Бодарєва М.І. Iнтерференція PECS і системи П. Гальперіна як оптимізація мовленнєвих розладів. Інноваційна педагогіка : науковий журнал. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 25. Том 1. С. 130–132. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/25/part_1/25-1.pdf

Бодарєва М.І. Латентний компонент порушення як методична проблема логопедії. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 31. Том 3. С. 47–53. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/31_2020/part_3/10.pdf

Бодарєва М.І., Боряк О.В. Логотерапевтичний дефіцит як проблема інклюзії. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Збірник наукових праць. Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 79. Том 1. С. 47–52. URL: http://chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/79/part_1/11.pdf

Міністерство охорони здоров’я України. 2020. URL: https://moz.gov.ua/article/for-medical-staff/bezperervnijprofesijnij-rozvitok-zapitannja-vidpovidi

Про вищу освіту : Закон України / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37–38. С. 2716. Ст. 2004.

Лопатинська Н.А. Історія становлення та розвитку нейрологопедичних досліджень: клінічний аспект. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2018. Вип. 11. С. 186–202.

Лопатинська Н.А. Управління самостійною роботою студентів шляхом впровадження робочих зошитів з неврологічних основ логопедії. Наукові записки.Серія : Педагогічні науки. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. Вип. 132. С. 105–111.

«Медична освіта» [Електронний ресурс]. URL: http://medosvita.info/2019/10/31/mon-moz/

Навчальний календарний план циклів спеціалізації, тематичного удосконалення, передатестації, стажування, інтернатури лікарів (провізорів) та циклів спеціалізації і удосконалення молодших медичних і фармацевтичних спеціалістів на 2021 рік. Київ : Нац. ун-т ім. П.Л. Шупика, 2020. URL: https://nmapo.edu.ua/images/Docs/Rozklad/CalendarniyPlan2021.pdf

Про удосконалення логопедичної допомоги дітям в лікувально-профілактичних закладах : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 14 жовтня 1994 р. № 276. Вища школа. 2017. № 7. С. 106–107.

Урись Т. «Ми готуємо унікальних фахівців». Україна молода. 2020. № 13 (5615). С. 8. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27218

Цветкова Л.С. Методика нейропсихологической диагностики детей. Москва : «Российское педагогическое агентство», «Когито-центр», 1998. Изд. 2-е, исправленное и дополненное. 128 с.

Published

2021-10-27

How to Cite

БОДАРЄВА, М. (2021). PROBLEMS AND PROSPECTS OF SPEECH PATHOLOGY IN THE MIRROR OF PROFESSIONAL EDUCATION. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 192–198. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.28

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION