ІСТОРИЧНИЙ ДИСКУРС КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ ПЕДАГОГА НАД МОВЛЕННЄВИМИ НЕДОЛІКАМИ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.6Ключові слова:
діагностика, проблема мовленнєвих недоліків, корекція мовленнєвих порушень, учні початкових класівАнотація
У статті розглянуто різновиди мовленнєвих недоліків учнів молодшого шкільного віку, адже за статистикою кількість дітей із порушеннями мовлення з кожним роком збільшується. Беззаперечно, мовлення вдосконалюється упродовж життя людини, але, як відомо, саме у шкільному віці створюється підґрунтя для його успішного розвитку, а сприяє цьому корекційно-педагогічна робота вчителів, що і обумовлює актуальність даного дослідження. Метою статті є історичний дискурс теоретичного аналізу проблеми корекційно-педагогічної роботи вчителя над мовленнєвими недоліками учнів початкових класів. Наукова новизна: ефективне використання корекційно-педагогічної роботи педагога в навчальному процесі можливе за умови діагностики мовленнєвих недоліків в учнів молодшого шкільного віку, формування й удосконалення їх мовленнєвих умінь. Тема багатогранності проблеми діагностики та корекції мовленнєвих порушень у дітей молодшого шкільного віку розкривається у фундаментальних класичних і сучасних наукових дослідженнях. Запропоновано розробку корекційно-педагогічного досвіду багатьох дослідників-мовознавців. Доведено, що успіх корекції мовленнєвих порушень залежить від умінь педагога добирати актуальний та цікавий матеріал, розробляти ефективні завдання, враховуючи рівень мовної підготовки та індивідуально-психологічні особливості учнів початкових класів. Отже, в учнів початкових класів з нормотиповим розвитком мовлення має бути сформоване на лексичному, граматичному, і фонематичному рівнях. Проте, якщо проаналізувати мовленнєву ситуацію у загальноосвітніх закладах, то можна простежити наявність мовленнєвих недоліків у значної кількості учнів. І ця тенденція з кожним роком збільшується. Тому невід’ємним елементом освітнього процесу на даному етапі розвитку суспільства є корекційно-педагогічна робота педагогів над мовленнєвими недоліками учнів.
Посилання
Артемова Л. А. Історія педагогіки України. Київ: Либідь, 2006. 424 с.
Бишова Т., Кондратюк О. Подолання логопедичних проблем молодших школярів. Київ: Шк. світ: Л. Галіцина, 2006. 125 с.
Боть Л. Прагматичні особливості усного мовлення дітей молодшого шкільного віку. Мовознавчий вісник. 2010. № 11. С. 202–205.
Державний стандарт початкової освіти: Постанова кабінету міністрів України від 21 лют. 2018 р. № 87.
URL: http:// http://dano.dp.ua/attachments/article/303/Державний%20стандарт%20початкової%20освіти.pdf (дата звернення: 14.06.21).
Журавльова Л. С. Особливості мовленнєвого розвитку молодших школярів: Психолого-педагогічний аспект. Актуальні проблеми педагогіки початкової школи в контексті освітньої реформи (м. Коломия, 30 листопада 2017). Івано-Франківськ: НАШР, 2017. С. 90–96.
Журавльова Л. С. Сучасні підходи до вивчення порушень мовленнєвого розвитку молодших школярів. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2016. № 8. С. 89–100.
Козинець О. В. Проблема заїкання: фізіологія, психологія, причини виникнення (Ближній Схід, Київська Русь). Загальна психологія. Історія психології. 2020. № 16. С. 81–86.
Конопляста С. Ю., Сак Т. Б. Логопсихологія: навч. посіб. / за ред. М. К. Шеремет. Київ : Знання, 2010. 293 с.
Корнєв С. І. Перші нагадування про мовленнєві розлади у літературних пам’ятках Стародавнього Сходу та Азії. Хрестоматія з логопедії. Київ: КНТ, 2006. С. 10–22.
Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій). 2-ге вид: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 128 с.
Линдіна Є. Ю. Історичні відомості про логопедію: стародавній світ. Педагогічні науки. 2021. № 1. С. 34–40.
Савінова Н. В., Корнієнко І. В., Берегова М. І. Викладання курсу «Логопедія» студентам спеціальності «Спеціальна освіта». Навчально-методичний посібник. Миколаїв, 2020. 229 с.
Трофименко Л. І. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ: Програмно-методичний комплекс. 2013. 108 с.
Трофименко Л. І. Механізми засвоєння лексико-граматичних одиниць мови учнями молодшого шкільного віку із нерізко вираженим загальним недорозвитком мовлення. Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. 2013. № 1. С. 9−13.
Хома О. М. Сучасні підходи до розвитку зв’язного мовлення молодших школярів на уроках української мови в початковій школі. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2015. № 49. С. 63–65.
Цвинда З. І. Роль фонематичних процесів в умовах формування навичок правильної звуковимови у молодших школярів (Збірка скоромовок і чистомовок «Язичок у роті твій, ти ним добре володій» для використання у навчальному процесі). Кривий Ріг, 2015. 76 с.
Чумакова В. Л. Зелінська-Любченко К. О. Історичні відомості розвитку логопедії в Україні. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : матеріали VIІІ Всеукраїнської заочно науково-практичної конференції (15 лютого 2019 року, м. Суми). Суми : ФОП Цьома С. П., 2019. С. 133–137.
Шевченко В. М. Розвиток спеціальної освіти в країнах Європи та України. Психолого-педагогічні науки. 2017. № 3. С. 299–304.