HISTORICAL DISCOURSE OF THE TEACHER’S CORRECTIVE WORK ON SPEECH DEFICIENCIES OF PRIMARY CLASS STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.6

Keywords:

diagnosis, the problem of speech defects, correction of speech disorders, primary school students

Abstract

The article examines the types of speech defects of primary school students, because according to statistics, the number of children with speech disorders increases every year. Undoubtedly, speech improves throughout a person’s life, but, as is known, it is at school age that the foundation for its successful development is created, and this is facilitated by the corrective and pedagogical work of teachers, which determines the relevance of this study. The purpose of the article is the historical discourse of the theoretical analysis of the problem of the teacher’s corrective and pedagogical work on speech deficiencies of primary school students. Scientific novelty: the effective use of correctional and pedagogical work of the teacher in the educational process is possible under the condition of diagnosing speech defects in elementary school students, forming and improving their speech skills. The topic of the multifaceted problem of diagnosing and correcting speech disorders in children of primary school age is revealed in fundamental classical and modern scientific research. The development of correctional and pedagogical experience of many linguist researchers is proposed. It has been proven that the success of correction of speech disorders depends on the teacher’s ability to select relevant and interesting material, develop effective tasks, taking into account the level of language training and individual psychological characteristics of primary school students. Therefore, in elementary school students with normotypical development, speech should be formed at the lexical, grammatical, and phonemic levels. However, if you analyze the speech situation in general educational institutions, you can trace the presence of speech defects in a significant number of students. And this trend is increasing every year. Therefore, an integral element of the educational process at this stage of society’s development is the correctional and pedagogical work of teachers on students’ speech deficiencies.

References

Артемова Л. А. Історія педагогіки України. Київ: Либідь, 2006. 424 с.

Бишова Т., Кондратюк О. Подолання логопедичних проблем молодших школярів. Київ: Шк. світ: Л. Галіцина, 2006. 125 с.

Боть Л. Прагматичні особливості усного мовлення дітей молодшого шкільного віку. Мовознавчий вісник. 2010. № 11. С. 202–205.

Державний стандарт початкової освіти: Постанова кабінету міністрів України від 21 лют. 2018 р. № 87.

URL: http:// http://dano.dp.ua/attachments/article/303/Державний%20стандарт%20початкової%20освіти.pdf (дата звернення: 14.06.21).

Журавльова Л. С. Особливості мовленнєвого розвитку молодших школярів: Психолого-педагогічний аспект. Актуальні проблеми педагогіки початкової школи в контексті освітньої реформи (м. Коломия, 30 листопада 2017). Івано-Франківськ: НАШР, 2017. С. 90–96.

Журавльова Л. С. Сучасні підходи до вивчення порушень мовленнєвого розвитку молодших школярів. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2016. № 8. С. 89–100.

Козинець О. В. Проблема заїкання: фізіологія, психологія, причини виникнення (Ближній Схід, Київська Русь). Загальна психологія. Історія психології. 2020. № 16. С. 81–86.

Конопляста С. Ю., Сак Т. Б. Логопсихологія: навч. посіб. / за ред. М. К. Шеремет. Київ : Знання, 2010. 293 с.

Корнєв С. І. Перші нагадування про мовленнєві розлади у літературних пам’ятках Стародавнього Сходу та Азії. Хрестоматія з логопедії. Київ: КНТ, 2006. С. 10–22.

Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій). 2-ге вид: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 128 с.

Линдіна Є. Ю. Історичні відомості про логопедію: стародавній світ. Педагогічні науки. 2021. № 1. С. 34–40.

Савінова Н. В., Корнієнко І. В., Берегова М. І. Викладання курсу «Логопедія» студентам спеціальності «Спеціальна освіта». Навчально-методичний посібник. Миколаїв, 2020. 229 с.

Трофименко Л. І. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ: Програмно-методичний комплекс. 2013. 108 с.

Трофименко Л. І. Механізми засвоєння лексико-граматичних одиниць мови учнями молодшого шкільного віку із нерізко вираженим загальним недорозвитком мовлення. Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. 2013. № 1. С. 9−13.

Хома О. М. Сучасні підходи до розвитку зв’язного мовлення молодших школярів на уроках української мови в початковій школі. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2015. № 49. С. 63–65.

Цвинда З. І. Роль фонематичних процесів в умовах формування навичок правильної звуковимови у молодших школярів (Збірка скоромовок і чистомовок «Язичок у роті твій, ти ним добре володій» для використання у навчальному процесі). Кривий Ріг, 2015. 76 с.

Чумакова В. Л. Зелінська-Любченко К. О. Історичні відомості розвитку логопедії в Україні. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : матеріали VIІІ Всеукраїнської заочно науково-практичної конференції (15 лютого 2019 року, м. Суми). Суми : ФОП Цьома С. П., 2019. С. 133–137.

Шевченко В. М. Розвиток спеціальної освіти в країнах Європи та України. Психолого-педагогічні науки. 2017. № 3. С. 299–304.

Published

2023-08-14

How to Cite

ЛУК’ЯНИК, Л. (2023). HISTORICAL DISCOURSE OF THE TEACHER’S CORRECTIVE WORK ON SPEECH DEFICIENCIES OF PRIMARY CLASS STUDENTS. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 35–44. https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.6

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION