ПРОБЛЕМИ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.4

Ключові слова:

мовленнєвий розвиток, культура мовлення, учні початкових класів

Анотація

У статті розглянуто проблеми мовленнєвого розвитку учнів початкових класів. Тема є досить актуальною й визначається соціальною значущістю, що зумовлює важливість формування комунікативної компетентності школярів, яка передбачає оволодіння всіма видами мовленнєвої діяльності та культурою мовлення й створює фундамент для освіти на все життя. Високий мовленнєвий розвиток є запорукою міцних і ґрунтовних знань, а також сприяє цілісному гармонійному розвиткові особистості. Метою статті є теоретичний аналіз основних аспектів проблеми становлення мовленнєвого розвитку учнів початкових класів. Тема багатогранності проблеми у молодшого шкільного віку розкривається у фундаментальних класичних і сучасних наукових дослідженнях. Враховано різні аспекти мовленнєвого розвитку дітей молодшого шкільного віку: стан звуковимови, стан фонематичних процесів, стан складової структури слова, лексична сторона мовлення, формування граматичної будови мови, володіння зв’язним мовленням, розвиток інших процесів, стан зорово-просторових функцій. До того часу, коли дитина іде до школи, в неї словниковий запас збільшується настільки, що вона з легкістю може порозумітися з однолітками або дорослими на будь-яку повсякденну життєву тему, яка входить у сферу її інтересів. Доведено, що якість освітнього і корекційно-педагогічного процесів великою мірою визначається тим, наскільки враховуються і реалізуються потенційні можливості в навчанні і вихованні кожної дитини, її індивідуальні особливості. Третина учнів початкових класів має мовленнєві недоліки. Все це перешкоджає успішній навчальній діяльності та обумовлює нестійку успішність дітей. Через це вдосконалення системи корекційно-педагогічної роботи на даний час є першочерговим завданням. Отже, в учнів початкових класів з нормотиповим розвитком мовлення має бути сформоване на лексичному, граматичному і фонематичному рівнях. Тому невід’ємним елементом освітнього процесу на даному етапі розвитку суспільства є корекційно-педагогічна робота педагогів над мовленнєвими недоліками учнів.

Посилання

Бишова Т., Кондратюк О. Подолання логопедичних проблем молодших школярів. Київ : Шк. світ: Л. Галіцина, 2006. 125 с.

Боть Л. Прагматичні особливості усного мовлення дітей молодшого шкільного віку. Мовознавчий вісник. 2010. № 11. С. 202–205.

Державний стандарт початкової освіти: Постанова кабінету міністрів України від 21 лют. 2018 р. № 87. URL: http://http://dano.dp.ua/attachments/article/303/Державний%20стандарт%20початкової%20освіти.pdf (дата звернення: 14.06.21).

Журавльова Л. С. Особливості мовленнєвого розвитку молодших школярів: Психолого-педагогічний аспект. Актуальні проблеми педагогіки початкової школи в контексті освітньої реформи (м. Коломия, 30 листопада 2017). Івано-Франківськ : НАШР, 2017. С. 90–96.

Котик Т. М. Методика розвитку зв’язного мовлення молодших школярів: Опорні конспекти лекцій для студентів заочної форми навчання спеціальності «Початкова освіта». Івано-Франківськ, 2013. 71 с.

Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій). 2-ге вид : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 128 с.

Ревуцька О. В. Збагачення лексичного запасу молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення у процесі засвоєння словотворчих засобів : монографія. Бердянськ : ФО-П Ткачук О. В., 2007. 181 с.

Рожнів В. М. Ручки розвиваємо – гарно розмовляємо. Розвиток дрібної моторики. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2019. 15 с.

Савінова Н. В., Корнієнко І. В., Берегова М. І. Викладання курсу «Логопедія» студентам спеціальності «Спеціальна освіта» : навчально-методичний посібник. Миколаїв, 2020. 229 с.

Трофименко Л. І. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ : Програмно-методичний комплекс. 2013. 108 с.

Трофименко Л. І. Механізми засвоєння лексико-граматичних одиниць мови учнями молодшого шкільного віку із нерізко вираженим загальним недорозвитком мовлення. Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. 2013. № 1. С. 9−13.

Хома О. М. Сучасні підходи до розвитку зв’язного мовлення молодших школярів на уроках української мови в початковій школі. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2015. № 49. С. 63–65.

Цвинда З. І. Роль фонематичних процесів в умовах формування навичок правильної звуковимови у молодших школярів. Збірка скоромовок і чистомовок «Язичок у роті твій, ти ним добре володій» для використання у навчальному процесі. Кривий Ріг, 2015. 76 с.

Чередніченко Н. В. Початковий курс навчання української мови молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ) : навчально-методичний посібник (курс лекцій). Київ : Видавничий Дім «Слово», 2012. 208 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

ЛУК’ЯНИК, Л. (2024). ПРОБЛЕМИ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 22–28. https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА