ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ СФОРМОВАНОСТІ СИНЕРГЕТИЧНОГО КОМПОНЕНТА ТВОРЧОЇ АКТИВНОСТІ ПІДЛІТКІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ Й ІЗ НОРМАЛЬНИМ ЗОРОМ

Автор(и)

  • Анна ПЕТРИКІНА Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України http://orcid.org/0000-0002-3841-9312
  • Ірина ОМЕЛЬЧЕНКО Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України http://orcid.org/0000-0003-2021-7453
  • Вадим КОБИЛЬЧЕНКО Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України http://orcid.org/0000-0002-7717-5090

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.34

Ключові слова:

творча активність, синергетичний компонент, підлітки, порушення зору, емпатія

Анотація

У дослідженні взяли участь 130 респондентів, з яких 111 підлітків (68 підлітків із порушеннями зору (ЕГ1), 43 їх однолітка з нормальним зором (ЕГ2) і 19 педагогів (10 – із загальноосвітніх шкіл і 9 – зі спеціальних загально- освітніх шкіл), які виконують роль класних керівників тих підлітків із порушеннями зору й із нормальним зором, які стали респондентами дослідження. Мета: реалізувати порівняльний аналіз особливостей сформованості синергетичного компонента творчої активності особистості в підлітків із порушеннями зору й із нормальним зором. Дослідження реалізовано в руслі особистісно орієнтованого підходу. Для забезпечення достовірності резуль- татів і висновків і досягнення поставленої мети використовувався комплекс методів: теоретичні методи: дедуктивний – для системного опису досліджуваного явища; індуктивний – для встановлення закономірностей, їх систематизації на основі отриманих результатів в емпіричній частині дослідження; емпіричні методи: кон- статувальний експеримент із використанням двох психодіагностичних методик для діагностики синергетично- го компонента творчої активності підлітків із порушеннями зору й із нормальним зором. Уперше реалізовано порівняльний аналіз особливостей сформованості синергетичного компонента творчої актив- ності в підлітків із порушеннями зору щодо їх однолітків без порушень зору. Уточнено й поглиблено наукові розвідки про загальну емпатійну тенденцію в зазначеної категорії підлітків. Подальшого розвитку набули дослідження осо- бливостей особистісного розвитку підлітків із порушеннями зору в контексті формування їх творчої активності. Результати дослідження дають підстави дійти висновку про необхідність цілеспрямованої роботи над фор- муванням, зокрема, синергетичного компонента творчої активності підлітків із порушеннями зору. Перспекти- ви майбутніх наукових студій будуть спрямовані на розроблення та апробацію педагогічної технології форму- вання творчої активності зазначеної категорії підлітків.

Посилання

Root-Bernstein R., Root-Bernstein M. Life Stages of Creativity. Encyclopedia of Creativity / Eds. M.A. Runco, S.R. Pritzker. Second edition. Vol. 2. San Diego : Academic Press, 2011. P. 47–55.

Runco M.A. Development of Creativity. International Encyclopedia of Education. Third Edition. University of Georgia, GA, USA, 2010. P. 251–254.

Russ S.W., Christian K.M. Play. Encyclopedia of Creativity. Second Edition. 2011. P. 360–366.

Woodel-Johnson B.L., Delcourt M., Treffinger D.J. Relationships between creative thinking and problem solving styles among secondary school students. The International Journal of Creativity & Problem Solving. 2012. Vol. 22 (2). P. 79–95.

Wei Zhang, Weihua Niu. Creativity in the later life: factors associated with the creativity of the Chinese elderly. The Journal of creative behavior. 2013. Vol. 47 (1). P. 60–76.

Виноградова В.Є. Вплив середовища на розвиток особистості та її творчих здібностей. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 3. Т. 1. С. 28–32.

Goltsman S.M. (2002). Recreation and Play Environments. Clinician`s Guide to Assossiate Technology. 2002. P. 451–469.

Kohanyi A. Families and Creativity. Encyclopedia of Creativity. Second Edition. 2011. P. 503–508.

Кобильченко В.В. Соціально-психологічні основи розвитку та корекції особистості підлітка в нормі та при патології зору : монографія. Київ : Освіта України, 2010. 201 с.

Rhodes M. An analysis of creativity. The Phi Delta Kappan. 1961. Vol. 42. No. 7. P. 305–310.

Amabile T.M. Componential theory of creativity. Harvard Business School. Encyclopedia of Management Theory / Ed. Eric H. Kessler. Sage Publications, 2013. Working paper. URL: https://www.hbs.edu/faculty/Publication%20Files/12-096.pdf.

Amabile T.M. The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology. 1983. No. 45 (2). P. 357–376.

Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness / Eds. M. Csikszentmihalyi, I.S. Csikszentmihalyi. Cambridge University Press, 1992. 432 p.

Bohm D. On creativity. Second Edition. Routledge, 2004. 192 p.

Grabarz M., Necka E. Creativity and Cognitive Control: Explorations of Generation and Evaluation Skills. Creativity Research Journal. 2003. Vol. 15. P. 183–197.

Osborn A.F. Applied imagination. New York : Sckibner’s Sons, 1953. 317 p.

Stein M.I. Creativity and culture. The Journal of Psychology. 1953. Vol. 36. P. 311–322.

Пиаже Ж. Психология интеллекта. Санкт-Петербург : Питер, 2003. С. 12–23.

Матюх Т.М. Емпатія як умова людської творчості. Антропологічні виміри філософських досліджень. Дніпропетровськ. 2015. Вип. 7. С. 17–24.

Меграбян А., Епштейн Н. Шкала емоційного відгуку : опитувальник методики. Психологіс. Енциклопедія практичної психології. URL: http://psychologis.com.ua/oprosnik_metodiki_shkala_emocionalnogo_otklika_a._megrabyana_i_n._epshteyna.htm.

Джонсон. Д. Опитувальник креативності : тести. С. 49–52. URL: https://docs.google.com/document/d/1DoQwrmUYgF_lT243NR7qa_dDD2euRmPEYfyy5MhnNw/edit.

Ali Yildiz M., Duy Baki. Improving Empathy and Communication Skills of Visually Impaired Early Adolescents through a Psychoeducation Program. EducationalSciences: Theory & Practice. 2013. No. 13 (3). P. 1474.

Кобильченко В.В., Омельченко І.М. Спеціальна психологія. Київ : ВЦ Академія, 2020. 224 с.

Синьова Є.П. Тифлопсихологія : підручник. Київ : Знання, 2008. 365 с.

López-Justicia M. Carmen Pichardo-Martinez, Amerzcua J.A., Fernández E. The self-concepts of Spanish children and adolescents with low vision and their sighted peers. Journal of Visual Impairment & Blindness. 2001. No. 95 (3). P. 150–160.

Никулина И.Н. Развитие самооценки школьников с нарушениями зрения : учебно-методическое пособие. Санкт-Петербург : Каро, 2008. 192 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-27

Як цитувати

ПЕТРИКІНА, А., ОМЕЛЬЧЕНКО, І., & КОБИЛЬЧЕНКО, В. (2021). ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ СФОРМОВАНОСТІ СИНЕРГЕТИЧНОГО КОМПОНЕНТА ТВОРЧОЇ АКТИВНОСТІ ПІДЛІТКІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ Й ІЗ НОРМАЛЬНИМ ЗОРОМ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 233–240. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.34

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА