ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ РОЗВИТКУ ОБДАРОВАНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ В УМОВАХ ГІРСЬКОГО СЕРЕДОВИЩА
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.37Ключові слова:
обдаровані учні, уроки географії, гірське середовище, інновації, освітній простір, проєктиАнотація
Мета статті полягає у розкритті психолого-педагогічних механізмів розвитку обдарованості учнів гірської школи на уроках географії на підставі вивчення практичного досвіду діяльності закладів загальної середньої осві- ти в гірській місцевості, аналізу ефективності організації уроків географії, опрацювання науково-педагогічної літератури з окресленої проблеми. Автори розкривають специфіку діяльності закладів загальної середньої осві- ти в умовах гірського середовища, вказують на інноваційні підходи до організації уроків географії, увиразнюють специфічні форми роботи на уроках з обдарованими і творчими учнями. У статті наголошено на необхіднос- ті вдосконалення системи заходів, спрямованих на створення умов для успішної соціалізації та самореалізації творчо обдарованої особистості. Нестандартні підходи до організації освітнього процесу сприяють успішній побудові уроків географії із застосуванням сучасних інноваційних технологій для творчого розвитку обдарованих учнів під час формування в них географічних знань та практичних компетентностей. Вказується, що в умовах гірської місцевості важливо правильно організувати роботу педагогічного колекти- ву щодо розвитку обдарованих і талановитих дітей: не лише створювати необхідні передумови для їх розвитку, а й здійснювати соціально-психологічну підготовку до наполегливої праці, самовиховання й самоосвіти. Мето- дологія дослідження базується на наукових концепціях соціокультурності, синергетики, природовідповідності, супроводжується застосуванням методів наукового дослідження (спостереження, контент-аналізу, вивчення шкільної документації, педагогічного супроводу). Наукова новизна дослідження полягає в увиразненні психолого- педагогічних механізмів розвитку обдарованості школярів на уроках географії за умов впливу гірського серед- овища. Дослідження діяльності шкіл гірської місцевості, приклади творчих особистостей – вихідців із гірської місцевості, вивчення передового педагогічного досвіду вчителів географії дозволяють стверджувати, що освіт- ній простір гірської школи як приклад інноваційної діяльності сучасного закладу освіти сприяє розвитку і ста- новленню обдарованості, одного з універсальних складників особистості.
Посилання
Антонова О. Психолого-педагогічний супровід обдарованої дитини як реалізація особистісно орієнтованого підходу. Професійна педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід : монографія. Житомир : Видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2012. С. 316–345.
Довгань Г. Інтерактивні технології на уроках географії : навч.-метод. посіб. Харків : Видавнича група «Основа», 2005. 126 с.
Євтух М., Волощук І., Шепотько В. Виховне середовище для сільських обдарованих і талановитих школярів : навч. посіб. Луганськ : СНУ ім. В. Даля, 2008. 224 с.
Іванюк Г. Моделювання профільної школи: теоретичні і практичні аспекти. Освітологічний дискурс. 2015. № 2 (10). С. 117–131.
Інститут обдарованої дитини АПН України / Офіційний сайт. URL: http://iod.gov.ua/events.php.
Червінська І. Роль школи як сучасного соціокультурного центру у формуванні підростаючої особистості. Гірська школа Українських Карпат. 2015. № 12–13. C. 172–176.
Chervinska I., Chervinskyi A. Socio-cultural Educational Environment of the Ukrainian Carpathian Region as a Subject of Interdisciplinary discourse. Human Studies. Series of Pedagogy. 2020. № 10/42. С. 101–112. DOI: 10.24919/2413-2039.10/42.198817.