МУЗЕЙ ЯК СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ІНСТИТУТ ТА ОСВІТНІЙ ЦЕНТР ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.20

Ключові слова:

соціокультурний простір, музейний заклад, музейна педагогіка, музей, освітньо-виховна місія

Анотація

У статті розкривається специфіка організації соціокультурного простору сучасних закладів загальної середньої освіти засобами музейної педагогіки, що здійснюється шляхом увиразнення провідної мети, місії та завдань діяльності музейних установ. Наголошується на тому, що перед бібліотеками, музеями та іншими закладами культури й дозвілля суспільство поставило завдання з утвердження надбань культури як моральних засад полі- тики, економіки, соціальних інститутів суспільства. Головною метою дослідження є процес узагальнення практичного освітньо-виховного досвіду діяльності музеїв та репрезентація провідних механізмів організації соціокультурного простору сучасних закладів освіти засобами музейної педагогіки. Для розв’язання завдань, що визначені у статті, використано такі методи наукових досліджень, як історико-педагогічний аналіз, узагальнення, порівняння наукових джерел, системний і проблемно-цільовий аналіз філософської, науково-педагогічної літератури та ресурсів мережі Інтернет. Вказано на важливість якісної діяльності музейних закладів, освітні середовища яких сприяють формуванню в молодої людини почуття причетності та поваги до минулого, викликають емоційно-оцінні судження й ціннісні ставлення. Акцентується на важливості музейної педагогіки, яка розглядається як міждисциплінарна наукова дисципліна та практична галузь освітньої діяльності, що реалізує передання культурного досвіду через педагогічний процес, в умовах соціокультурного простору регіону Українських Карпат, до якого належать також заклади освіти Прикарпаття, Буковини, Закарпаття та Львівщини. Припускається, що дослідження окресленої проблеми дасть змогу зрозуміти, що саме втрачають підростаючі покоління, а також те, які національні, етнічні й життєві цінності губляться у процесі переходу до масової культури та не завжди виправданого, нерозумно організованого прагнення до високих стандартів споживання культурних надбань і цінностей окремих регіонів. Зазначається, що творче застосування музейної спадщини сприятиме більш ефективному усвідомленню історичної та культурної спадщини українського народу.

Посилання

Гуральник Ю. Музейная педагогика и музейная социология: сотрудничество наук, от которого выигрывает посетитель. Музей и общество. Проблемы взаимодействия : сборник трудов творческой лаборатории «Музейная педагогика». Москва, 2001. С. 21–29.

Караманов О. Вищий навчальний заклад у просторі музею: перспективи впровадження інтегрованих курсів. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2010. Вип. 26. С. 134–142.

Ключко Ю. Музеєзнавство : словник-довідник. Київ : НАК, 2010. 80 с.

Медведева Е., Юхневич М. Музейная педагогика как новая научная дисциплина. Культурно-образовательная деятельность музеев. Москва : ИПРИКТ, 1997. 210 с.

Музейная педагогика в образовательном пространстве школы и вуза : учебное пособие / под общ. ред. Т. Стручаевой. Белгород ; Мелитополь : Изд-во БелИПКППС, 2013. 140 с.

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи / Міністерство освіти і науки України. Київ, 2016. 40 с.

Удовиченко І. Музейна педагогіка: теорія і практика : науково-методичний посібник. Київ : Логос ; Національний музей історії України, 2017. 72 с.

Філіпчук Н. Становлення і розвиток педагогічно-просвітницької діяльності музеїв України (кінець ХІХ – початок ХХІ століття) : дис. … докт. пед. наук : 13.00.01. Київ, 2020. 765 с.

Червінська І. Музейна педагогіка як інструмент взаємодії закладів освіти і музеїв у сучасному соціокультурному просторі. Освітні обрії. 2019. Т. 49. № 2. С. 16–21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

ЧЕРВІНСЬКА, І., & ЧЕРВІНСЬКИЙ, А. (2021). МУЗЕЙ ЯК СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ІНСТИТУТ ТА ОСВІТНІЙ ЦЕНТР ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 131–136. https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.20

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають