ВИКОРИСТАННЯ ЛІНГВОДИДАКТИЧНОЇ СПАДЩИНИ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО В РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.1Ключові слова:
діти дошкільного віку, мовленнєвий розвиток, оповідання, казкаАнотація
У статті обґрунтовано актуальність використання лінгвістичної спадщини Василя Сухомлинського в розвитку мовлення дітей. Проаналізовано дослідження вчених із реалізації творчих ідей В. Сухомлинського у розвитку мовлення дітей дошкільного віку. Акцентовано увагу на вимогах вченого-практика до мовлення педагога. Мета статті: проаналізувати погляди Василя Сухомлинського на вплив творчої роботи педагога з використання оповідань і казок з метою збагачення словникового запасу дітей, їх звукову культуру мовлення та експериментально перевірити ефективність реалізації рекомендацій В. Сухомлинського в практиці діяльності закладу дошкільної освіти. Доведено, що науково-обґрунтована та спланована діяльність вихователів з використання казок та оповідань Василя Сухомлинського, як засобу освіти дітей, сприяє лінгвістичному розвитку та вихованню звукової культури мовлення дітей дошкільного віку. Виокремлено літературні твори педагога, які доступні для сприйняття, розуміння, переказування дітьми дошкільного віку. Наукова розвідка здійснювалася за допомогою теоретичних методів: аналізу і синтезу педагогічних досліджень з окресленої проблеми; емпіричних: бесід з педагогічними працівниками та дітьми закладів дошкільної освіти; анкетування студентів заочної форми навчання, які працюють вихователями дітей старшого дошкільного віку; педагогічного експерименту, що передбачав проведення його констатувального, формувального та контрольного етапів, для визначення рівня словникового запасу та звукової культури мовлення дошкільників; математичні методи для обробки та інтерпретації результатів дослідження. Окреслено перспективу подальших досліджень, яка полягає в розробці методичних рекомендацій для вихователів закладів дошкільної освіти з використання літературної спадщини Василя Сухомлинського з метою розвитку мовлення дітей.
Посилання
Антонець М. Я. Сучасні проблеми діяльності вчителя у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського : монографія. Рівне : «Волинські обереги», 2018. 308 с.
Антонець М. Я., Борова В.Є. Розвиток мовлення дітей передшкільного віку в творчій спадщині Василя Сухомлинського. Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. Вип. 8. Рівне, РДГУ, 2018. С. 106–117.
Богуш А. М. Педагогічні виміри Василя Сухомлинського в сучасному освітньому просторі : монографія. Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня «Рута», 2018. 392 с.
Богуш А. М. Становлення і розвиток української дошкільної лінгводидактики (друга половина XIX – початок XXI ст.) : монографія. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2019. 328 с.
Борова В. Є. Реалізація педагогічних ідей В. Сухомлинського у діяльнісному підході до коригування звукової культури мовлення дітей старшого дошкільного віку. Наукові записки. Випуск 172. Серія : Педагогічні науки. Кропивницький, «КОД», 2018. С. 85–88.
Дяченко Н. Спадщина В. О. Сухомлинського як джерело збагачення сучасної дошкільної освіти. Вивчення і впровадження ідей Василя Сухомлинського в практику сьогодення: Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції для студентів та молодих науковців (5–6 жовтня 2023 року, м. Кропивницький). Кропивницький : ФОП Піскова М. А., 2023. С. 54–57.
Просенюк А. І. Розумовий та емоційний компоненти як складові інтересу дітей дошкільного віку до художнього слова у спадщині В. О. Сухомлинського. Наука і освіта. 2011. № 6. С. 131–134.
Сухомлинський В. Джерело невмирущої криниці: [з листа до словесника] Літературна Україна. 1970. 28 квітня.
Сухомлинський В. О. Думки над хорошою книгою: [відзив на книгу Л. М. Олексюк «Учіть дітей любити прекрасне»]. Центральний державний архів вищих органів влади і управління України [ЦДАВО України], ф. 5097, оп. 1, спр. 891, арк. 27–31.
Сухомлинський В. О. Любов до рідного слова. ЦДАВО України, ф. 5097, оп. 1 спр. 617, 47 арк.
Сухомлинський В. О. Моральні заповіді дитинства і юності. Київ, «Радянська школа», 1966. 232 с.
Сухомлинський В. О. Про культуру слова, знання і всебічний розвиток вихованців: автограф. ЦДАВО України, ф. 5097, оп. 1, спр. 928, арк. 16–19.
Сухомлинський В. О. Роки дитинства: кімната казки. Вибр. твори : в 5 т. Київ, «Радянська школа», 1977. Т. 3. С. 176–185.
Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Вибрані твори : у 5 т. Київ, «Радянська школа», 1977. Т. 3. С. 5–279.
Сухомлинський В. О. Слово рідної мови. Українська мова і література в школі. 1968. № 12. С. 1–10.