ВИКОРИСТАННЯ МОДЕЛЮВАННЯ В ПЕДАГОГІЧНОМУ КОРИГУВАННІ ЗВУКОВОЇ КУЛЬТУРИ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.1Ключові слова:
педагогічне коригування, звукова культура мовлення, діти дошкільного вікуАнотація
У статті обґрунтовано актуальність проблеми педагогічного коригування звукової культури мовлення дітей старшого дошкільного віку. Запропоновано визначення поняття «педагогічного коригування звукової культури мовлення», яке тлумачиться як полікомпонентний утвір, який складається з фонетичної правильності мовлення (сприймання та розрізнення фонем на слух, артикуляція звуків, їх вимова); загальних мовленнєвих навичок (мовленнєве дихання, дикція, темп і ритм мовлення, сила голосу, наголос) та орфоепічної правильності мовлення (відповідність унормованій літературній вимові). Здійснено аналіз досліджень з дошкільної лінгводидактики, в яких вивчалася ефективність використання методу моделювання в розвитку мовлення дітей. Охарактеризовано види моделей, які використовуються в розвитку мовлення дітей дошкільного віку. Проаналізовано питання використання моделювання у педагогічному коригуванні звукової культури мовлення в практиці діяльності закладів дошкільної освіти, охарактеризовано особливості та недоліки окресленої діяльності. Запропоновано використання моделювання як методу активізації мовленнєвої та інтелектуальної діяльності в процесі педагогічного коригування звукової культури мовлення дітей. Доведено, що моделювання сприяє кращому усвідомленню дитиною особливостей артикуляції та вимови звуків. Наукова розвідка здійснювалась за допомогою теоретичних методів: аналізу та синтезу науково-методичних досліджень з проблеми виховання звукової культури мовлення дітей дошкільного віку; емпіричних: бесід з дітьми, вихователями, батьками дітей; обстеження звукової культури мовлення дітей старшого дошкільного віку; констатувального, формувального та контрольного експериментів для перевірки ефективності методики; математичні методи для обробки та інтерпретації результатів дослідження. Окреслено перспективу подальших досліджень, яка полягатиме в розробці методичних рекомендацій для вихователів закладів дошкільної освіти з педагогічного коригування звукової культури мовлення.
Посилання
Аматьєва О. Використання елементів методу моделювання в мовленнєвому розвитку дітей дошкільного віку. ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет. 2018. URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v4/i8/3.pdf (дата звернення: 02.12.2022).
Андрушко Є., Коновальчук І. Використання методу моделювання у розвитку зв’язного мовлення в дітей старшого дошкільного віку. Підготовка майбутніх фахівців у контексті становлення Нової української школи: компетентнісний підхід: зб. наук. Праць. Житомир: ФОП «Н. М. Левковець», 2019. С. 118–121.
Борова В. Є. Компетентнісний підхід до педагогічного коригування звукової культури мовлення дітей старшого дошкільного віку. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Випуск 3 (128). Одеса, 2019. С. 33–42.
Borova V., Artemova L, Melnyk N., Benera V., Malinovska N. Preschool Children’s Speech Pedagogical Sound Culture Correction. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment, 2021, 9, P. 571–575
Журавльова А. Є., Федієнко В. В. Домашня логопедія: Книга для батьків, які хочуть самі навчити дитину правильно вимовляти звуки. Харків, ВД «Школа», 2006. 112 с.
Копилова О. В. Використання символів у роботі з дошкільниками Харків: Видавництво «Ранок», 2009. 56 с.
Малярчук А. Я. Сімейний логопед: посібник для батьків і дітей. Київ, Літера ЛТД. 2012. 112 с.
Сас О. О., Ференчук Н. В. Метод моделювання в розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку. Народна освіта Електронне наукове фахове видання. Київ, 2020. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3267 (дата звернення: 02.12.2022).
Cтецюк І. І. Метод наочного моделювання в роботі з дітьми із ЗНМ. Логопед. Харків, Видавнича група «Основа», 2012. № 3. С. 13–23.
Cухомлинський В. О. Слово рідної мови. Українська мова і література в школі. 1968. № 12. С. 1–10.