THE USE OF MODELING IN THE PEDAGOGICAL CORRECTION OF THE OLDER PRESCHOOL CHILDREN’S SPEECH SOUND CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.1

Keywords:

pedagogical correction, speech sound culture speech, children of preschool age

Abstract

The article deals with the relevance of the problem of pedagogical correction of the speech sound culture or older preschool children. The definition of the concept of “pedagogical correction of the speech sound culture” is proposed. This concept is interpreted as a multicomponent structure consisting of phonetic speech correctness (perception and discrimination of phonemes by ear, articulation of sounds, their pronunciation); general speech skills (speech breathing, diction, tempo and rhythm of speech, voice strength, accent) and orthographic correctness of speech (compliance with standardized literary pronunciation). An analysis of research on preschool language didactics was carried out, where the effectiveness of using the modeling method in the development of children’s speech was studied. The types of models used in the speech development of preschool children are characterized. The methods of using modeling in the mass practice of pedagogical teams of preschool education institutions is analyzed, the features and shortcomings of the studied activity are outlined. The use of modeling as a method of activating speech and intellectual activity in the process of pedagogical correction of the children’s speech sound culture is proposed. It has been proven that modeling contributes to the child’s better understanding of the peculiarities of articulation and pronunciation of sounds. Scientific research was carried out with the help of theoretical methods: the analysis and synthesis of scientific and methodical studies on the problem of education of the preschool children’s speech sound culture; the empirical: conversations with children, teachers, parents of children, examination of the speech sound culture of older preschool children; the constatation, forming and control experiment to check the effectiveness of the experimental methods; mathematical methods for processing and interpreting research results. The prospect of further research is determined, which will consist in the development of methodical recommendations for educators of preschool education institutions on pedagogical correction of the speech sound culture

References

Аматьєва О. Використання елементів методу моделювання в мовленнєвому розвитку дітей дошкільного віку. ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет. 2018. URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v4/i8/3.pdf (дата звернення: 02.12.2022).

Андрушко Є., Коновальчук І. Використання методу моделювання у розвитку зв’язного мовлення в дітей старшого дошкільного віку. Підготовка майбутніх фахівців у контексті становлення Нової української школи: компетентнісний підхід: зб. наук. Праць. Житомир: ФОП «Н. М. Левковець», 2019. С. 118–121.

Борова В. Є. Компетентнісний підхід до педагогічного коригування звукової культури мовлення дітей старшого дошкільного віку. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Випуск 3 (128). Одеса, 2019. С. 33–42.

Borova V., Artemova L, Melnyk N., Benera V., Malinovska N. Preschool Children’s Speech Pedagogical Sound Culture Correction. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment, 2021, 9, P. 571–575

Журавльова А. Є., Федієнко В. В. Домашня логопедія: Книга для батьків, які хочуть самі навчити дитину правильно вимовляти звуки. Харків, ВД «Школа», 2006. 112 с.

Копилова О. В. Використання символів у роботі з дошкільниками Харків: Видавництво «Ранок», 2009. 56 с.

Малярчук А. Я. Сімейний логопед: посібник для батьків і дітей. Київ, Літера ЛТД. 2012. 112 с.

Сас О. О., Ференчук Н. В. Метод моделювання в розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку. Народна освіта Електронне наукове фахове видання. Київ, 2020. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3267 (дата звернення: 02.12.2022).

Cтецюк І. І. Метод наочного моделювання в роботі з дітьми із ЗНМ. Логопед. Харків, Видавнича група «Основа», 2012. № 3. С. 13–23.

Cухомлинський В. О. Слово рідної мови. Українська мова і література в школі. 1968. № 12. С. 1–10.

Published

2023-02-28

How to Cite

БОРОВА, В. (2023). THE USE OF MODELING IN THE PEDAGOGICAL CORRECTION OF THE OLDER PRESCHOOL CHILDREN’S SPEECH SOUND CULTURE. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 3–8. https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.1

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION