ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МОВЛЕННЯ Й МОВЛЕННЄВОЇ КОМУНІКАЦІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.10

Ключові слова:

фахова підготовка, креативне мовлення, мовленнєва комунікація, технологія, інтелект карти, блок схеми

Анотація

Статтю присвячено проблемі фахової підготовки здобувачів вищої освіти у ЗВО в контексті освітніх реформ. Мета статті – висвітлити особливості підготовки майбутніх учителів до розвитку креативного мовлення й мовленнєвої комунікації молодших школярів. На основі аналізу науково-методичної літератури з проблеми дослідження охарактеризовано процес професійної підготовки майбутніх учителів до розвитку креативного мовлення та мовленнєвої комунікації учнів 1-4 класів під час освітньої діяльності як системний, послідовний і творчо спрямований, результатом якого є оволодіння ключовими та предметними компетентностями мовно-літературної освітньої галузі. Розкрито сутність понять «креативне мовлення» як властивість особистості, що вона набуває під час практичної творчої діяльності, і результатом якої є сформованість умінь продукувати нестандартні, нешаблонні власні висловлення; «розвивати креативне мовлення» – систематично цілеспрямовано, спеціально організовувати мовленнєву діяльність здобувачів, під час якої вони мають змогу набувати вмінь та навичок створювати оригінальні тексти, реалізуючи креативні задуми, розвиваючи мовленнєву комунікацію, яку ми розуміємо як породження та інтерпретацію текстів, що мають динамічний характер: можуть змінюватися, доповнюватися під час їх обговорення. Виокремлено три етапи формування креативного мовлення та мовленнєвої комунікації в здобувачів вищої освіти у процесі занять з дисциплін мовно-літературної освітньої галузі, а саме: мотиваційно-інформативний, імітаційно-евристичний, креативно-діяльнісний. Акцентовано увагу на застосуванні сучасних технологій навчання, що активно впроваджуються в освітній процес початкової школи. Готовність майбутніх педагогів початкової школи визначено за інтегративною ознакою творчої особистості вчителя, компонентами якої є його якісна теоретична та практична підготовленість як фахівця; позитивна мотивація до розвитку креативного мовлення й мовленнєвої комунікації молодших школярів; здатність до коригування власного досвіду застосовувати сучасні технології з врахуванням свого рівня розвитку креативного мовлення та мовленнєвої комунікації та рівня розвитку креативних можливостей молодших школярів. Зазначено, що від компетентності, творчої активності вчителя залежить креативний розвиток учнів.

Посилання

Бондар Ю. Особливості підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування творчих умінь молодших школярів. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 1(17), 2022. С. 166–182.

Гриненко І. В. Технологія креативного багаторівневого кодування інформації та застосування її у навчанні студентів гуманітарного профілю. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка, №4, 2006. С. 211–217.

Губенко О. В. Інтегративний підхід до вивчення і розвитку творчих здібностей школярів : метод. посіб. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 161 с.

Державний стандарт початкової освіти. Учитель початкової школи. 2018. № 4. С. 40–42.

Дімітрова-Бурлаєнко С. Д. Ґенеза поняття «креативна компетентність» у контексті психолого-педагогічних досліджень. Збірник наукових праць. Педагогіка та психологія. Вип. 58. Харків, 2017. 58. С. 3–14.

Дубяга С. М., Шевченко Ю. М., Фефілова Т. В. Розвиток творчих здібностей майбутнього вчителя початкової школи у процесі навчання у ВНЗ. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 1 (35), 2014. С. 309–317.

Олійник О. В. Структура і критерії готовності майбутніх учителів початкової школи до формування конструктивних умінь молодших школярів. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», Т. 3, 2016. С. 74. 81–84.

Павленко В. В. Креативність: сутнісна характеристика поняття. Креативна педагогіка: наук.-метод. журнал. Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки «Полісся». Житомир, Вип. 11, 2016. С. 120–131.

Про повну загальну середню освіту : Закон України 16.01.2020 р. No 463-IX.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-2010 (дата звернення:14.12. 2024).

Професійний стандарт «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти». URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/08/ 20180815. pdf (дата звернення: 22.12.2024).

Роєнко Л. Підготовка вчителя до розвитку літературно-творчих здібностей молодших школярів. Збірник наукових праць. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. Вип. 2, 2019. С. 128–132.

Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. Київ : Видавництво «Світоч», 2019. 336 с.

Турбар Т. В., Пасько, Т. Ю. Особливості розвитку творчих здібностей молодших школярів. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 2023. С. 103–108.

Чередніченко Г. А. Основні методи розвитку творчих здібностей студентів. Наука і сучасність. Серія «Педагогічні та історичні науки» : збірн. наук. праць. Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. Ін-т змісту і методів навчання: Логос. Т. 42, 2003. С. 114–121.

Шикір Юлія. Метод «Шість капелюхів мислення»: історія, сутність, переваги. Креативність особистості як фактор інноваційного розвитку суспільства : збірн. наук. праць. Вип. 2. Житомир : ФО-П Левковець Н. М., 2020. С. 162–167.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

ШЕВЧУК, Т., КОСТОЛОВИЧ, Т., & ТКАЧУК, О. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МОВЛЕННЯ Й МОВЛЕННЄВОЇ КОМУНІКАЦІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 62–69. https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.10

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА