МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ РОБОТИ З ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.14

Ключові слова:

підходи, принципи, методи, засоби навчання

Анотація

У статті обґрунтовано методичні основи роботи з формування комунікативної компетентності майбутніх учителів початкових класів. Розкрито сутність поняття «підхід»; виокремлено ефективні підходи до формуван- ня комунікативної компетентності у студентів педагогічного факультету: компетентнісний, особистісно орі- єнтований, комунікативно-діяльнісний, функційно-стилістичний, ситуаційно-проблемний і текстоцентричний. Зазначено, що саме ці підходи зумовлюють принципи, методи, прийоми та засоби навчання, побудову системи вправ. Актуалізовано провідні принципи подальшого розвитку вищої школи. Виокремлено такі принципи навчання: принцип свідомості, культуровідповідності, емоційної насиченості, модульності, доступності та посильності, індивідуалізації навчання. Обґрунтовано доцільність використання загальнодидактичних і спеціальних методич- них принципів, що окреслює дидактичну мету, конкретизує способи діяльності викладача та студентів, указує на джерело здобуття знань, визначає результативність освітнього процесу, тобто зумовлює застосування від- повідних методів. Відзначено, що поняття метод у науці пояснюється як систематизований спосіб досягнення теоретичного чи практичного результату, розв’язання проблем чи одержання нової інформації на основі певних регулятивних принципів пізнання та дії. Найбільш ефективними є методи, які забезпечують навчальний діалог, дають змогу формувати комунікативні уміння та навички студентів і розвивати їхнє фахове мовлення. Наголо- шено на тому, що доцільними у процесі навчання є виконання різних видів проектів – інформаційних, дослідниць- ких, ігрових, творчих, практико-зорієнтованих із залученням інфографіки та мультимедійних технологій. Під- креслено, що вибір дидактичних прийомів і засобів навчання забезпечує активну навчальну діяльність студентів, робить можливим індивідуальний підхід до кожного з них.

Посилання

Азимов Э.Г., Щукин А. Новый словарь методических терминов и понятий. Москва : Изд-во «Икар», 2010. 448 с.

Бадер В.І. Функціонально-стилістичний підхід у формуванні культури мовлення студентів-філологів. Лінгвістичні студії. 2009. Вип. 19. 301 с.

Бакум З.П. Текстоцентризм у сучасній системі принципів навчання української мови. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Херсон : ХДУ, 2006. Вип. 47. С. 85–91.

Барановська Л.В. Навчання студентів професійного спілкування : монографія. Біла Церква, 2002. 255 с.

Голуб Н. Компетентнісно спрямоване навчання української мови в школі: концептуальний підхід. Теоретична і дидактична філологія. 2012. Вип. 12. С. 26–32.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 375 с.

Гриджук О.Є. Підходи до формування мовнокомунікативної компетентності студентів. Проблеми якості професійної підготовки майбутніх педагогів у вищій школі. Одеса : Видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2016. С. 14–15.

Дьяченко В.К. Дидактика. Москва : Народное образование, 2006. Т. 1. 400 с.

Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 42 с.

Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід / уклад. О. Пометун, Л. Пироженко. Київ : АПН, 2002. 136 с.

Климова К.Я. Теорія і практика формування мовнокомунікативної професійної компетенції студентів нефілологічних спеціальностей педагогічних університетів : монографія. Житомир : ПП «РУТА», 2010. 560 с.

Комплексний підхід до фахової підготовки сучасного вчителя початкових класів : монографія / за наук. ред. М.С. Вашуленка. Глухів : РВВ ГНПУ ім. О. Довженка, 2012. 312 с.

Кучерук О. Методи формування комунікативної компетентності в процесі дидактичного дискурсу. URL: http://eprints.zu.edu.ua/4578/1/vip_53_15.pdf.

Омельчук С. «Підхід до навчання» як базова категорія сучасної лінгводидактичної науки. Українська мова і література в школі. 2013. № 2. С. 2–8.

Пентилюк М.І. Стратегічні орієнтири підготовки майбутнього вчителя-словесника. Дивослово. 2014. № 11. С. 2–6.

Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ, 2007. 144 с.

Попова О. Текстова основа роботи над українським граматично правильним мовленням майбутніх педагогів гуманітарних спеціальностей. Педагогічні науки : збірник наукових праць. Херсон : ХДУ, 2008. Вип. 50. Ч. 2. С. 228–231.

Словник-довідник з української лінгводидактики : навчальний посібник / за ред. М. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2003. 320 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-26

Як цитувати

КОСТОЛОВИЧ, Т. (2021). МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ РОБОТИ З ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 90–98. https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА