METHODICAL BASES OF WORK ON FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.14

Keywords:

approaches, principles, methods, teaching aids

Abstract

The methodical bases of work on formation of communicative competence of future teachers of initial classes are substantiated in the article. The essence of the concept of “approach” is revealed; the effective approaches to the formation of communicative competence in students of pedagogical faculties are singled out: competence, personality-oriented, communicative-activity, functional-stylistic, situationally problematic and text-centric. It is noted that these approaches determine the principles, methods, techniques and tools of teaching, building a system of exercises. The leading principles of further development of higher education have been updated. The following principles of learning are distinguished: the principle of consciousness, culture of conformity, emotional saturation, modularity, accessibility and affordability, individualization of learning. The authors of scientific research see that the justification of the use of general didactic and special methodological principles outlines their didactic purpose, specifies the methods of teacher and students, indicates the source of knowledge, determines the effectiveness of the educational process, ie determines the use of appropriate methods. It is noted that the concept of method in science is explained as a systematic way to achieve a theoretical or practical result, solve problems or obtain new information based on certain regulatory principles of cognition and action. It is noted that the most effective methods are those that provide educational dialogue, which allow to form the communicative skills of students and develop their professional speech. It is emphasized that it is expedient in the learning process to implement various types of projects – information, research, games, creative, practice-oriented with the involvement of infographics and multimedia technologies. It is emphasized that the choice of didactic methods and means of teaching provides active learning activities of students, makes possible an individual approach to each of them.

References

Азимов Э.Г., Щукин А. Новый словарь методических терминов и понятий. Москва : Изд-во «Икар», 2010. 448 с.

Бадер В.І. Функціонально-стилістичний підхід у формуванні культури мовлення студентів-філологів. Лінгвістичні студії. 2009. Вип. 19. 301 с.

Бакум З.П. Текстоцентризм у сучасній системі принципів навчання української мови. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Херсон : ХДУ, 2006. Вип. 47. С. 85–91.

Барановська Л.В. Навчання студентів професійного спілкування : монографія. Біла Церква, 2002. 255 с.

Голуб Н. Компетентнісно спрямоване навчання української мови в школі: концептуальний підхід. Теоретична і дидактична філологія. 2012. Вип. 12. С. 26–32.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 375 с.

Гриджук О.Є. Підходи до формування мовнокомунікативної компетентності студентів. Проблеми якості професійної підготовки майбутніх педагогів у вищій школі. Одеса : Видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2016. С. 14–15.

Дьяченко В.К. Дидактика. Москва : Народное образование, 2006. Т. 1. 400 с.

Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 42 с.

Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід / уклад. О. Пометун, Л. Пироженко. Київ : АПН, 2002. 136 с.

Климова К.Я. Теорія і практика формування мовнокомунікативної професійної компетенції студентів нефілологічних спеціальностей педагогічних університетів : монографія. Житомир : ПП «РУТА», 2010. 560 с.

Комплексний підхід до фахової підготовки сучасного вчителя початкових класів : монографія / за наук. ред. М.С. Вашуленка. Глухів : РВВ ГНПУ ім. О. Довженка, 2012. 312 с.

Кучерук О. Методи формування комунікативної компетентності в процесі дидактичного дискурсу. URL: http://eprints.zu.edu.ua/4578/1/vip_53_15.pdf.

Омельчук С. «Підхід до навчання» як базова категорія сучасної лінгводидактичної науки. Українська мова і література в школі. 2013. № 2. С. 2–8.

Пентилюк М.І. Стратегічні орієнтири підготовки майбутнього вчителя-словесника. Дивослово. 2014. № 11. С. 2–6.

Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ, 2007. 144 с.

Попова О. Текстова основа роботи над українським граматично правильним мовленням майбутніх педагогів гуманітарних спеціальностей. Педагогічні науки : збірник наукових праць. Херсон : ХДУ, 2008. Вип. 50. Ч. 2. С. 228–231.

Словник-довідник з української лінгводидактики : навчальний посібник / за ред. М. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2003. 320 с.

Published

2021-11-26

How to Cite

КОСТОЛОВИЧ, Т. (2021). METHODICAL BASES OF WORK ON FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 90–98. https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.14

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION