РОЗВИТОК УСНОГО МОВЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ЗАСОБАМИ ДИДАКТИЧНОЇ ГРИ

Автор(и)

  • Ольга ТУРКО Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-4178-0483
  • Олена РУДЬ Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0009-0002-8858-8904

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.20

Ключові слова:

усне мовлення, молодші школярів із затримкою психічного розвитку, дидактична гра, комунікативні уміння та навички, модель розвитку усного мовлення учнів

Анотація

У статті обґрунтовано ефективність упровадження дидактичних ігор в освітній процес початкової школи як засобу розвитку усного мовлення учнів з особливими освітніми потребами. Зокрема, уточнено зміст терміна «мовленнєвий розвиток»; виокремлено ключові аспекти розвитку мовлення учнів із затримкою психічного розвитку (вимова звуків, недоліки словникового запасу, способи словотворення, недостатня сформованість граматичного ладу мовлення); розроблено лінгводидактичну модель розвитку мовлення в інклюзивному класі та експериментальним шляхом перевірено її ефективність. Модель побудована з урахуванням, по-перше, індивідуальних потреб учнів з особливими освітніми потребами шляхом забезпечення рівних можливостей для навчання та розвитку завдяки спеціалізованому обладнанню та підтримці спеціалістів; по-друге, умінь спілкуватися (навички слухання, мовлення та взаєморозуміння); по-третє, адаптивних методик; по-четверте, мовленнєвих навичок (лексичних, граматичних, інтонаційних, а також розвиток навичок складання зв’язних висловлювань); по-п’яте, можливості професійної допомоги вчителю. До представленої моделі запропонованої поради та стратегії, котрі посилять її ефективність, сприятимуть розвитку усного мовлення учнів в інклюзивному класі загалом: групова, парна, колективна робота; індивідуально-диференційований підхід до освітнього процесу; співпраця з батьками; створення позитивного мікроклімату в класі. Доведено, що комплексний підхід до розвитку усного мовлення молодших школярів із затримкою психічного розвитку засобами дидактичних ігор позитивно впливає на формування їхньої комунікативної компетентності, загалом покращує емоційно-чуттєве сприйняття. Водночас якість освіти учнів початкової школи буде вищою за умови застосування засобів унаочнення, що активізують розвиток наочно-образного мислення.

Посилання

Баль Н. Актуальні проблеми діагностики мовленнєвих порушень у дітей. Актуальні проблеми корекційної освіти (педагогічні науки). 2010. Вип. 1. С. 22–29.

Бондар В. І. Проблеми корекційного навчання у спеціальній педагогіці : навч. посібник. Київ : Наш час, 2005. 176 с.

Вашуленко О. Формування комунікативно-мовленнєвих умінь молодших школярів на уроках літератур- ного читання. Початкова школа. 2017. № 8. С. 20–24.

Гавриш Н. В. Розвиток зв’язного мовлення дошкільнят : навч.-метод. посіб. Київ : Шкільний світ, 2006. 120 с.

Ганич Д. І., Олійник І. С. Словник лінгвістичних термінів. Київ : Вища школа, 1985. 360 с.

Ілляшенко Т. Затримка психічного розвитку у дітей: причини виникнення та корекція. Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство / ред. кол. Н. Софій, І. Єрмаков та ін. Київ : Контекст, 2000. С. 20–31.

Інклюзивна освіта: теорія та практика : навчально-методичній посібник / М. Г. Буйняк, І. В. Возняк, Л. В. Годовнікова, О. І. Дмітрієва, А. М. Змужко ; за заг. ред. С. П. Миронової. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка, 2014. Ч. 2. 184 с.

Лопатинська Н. А. Трансдисциплінарний підхід до вивчення системних порушень мовлення. Актуальні питання корекційної освіти. URL : http://aqce.kaflogoped.org.ua/download/publications/73/57.pdf

Омельченко І. Програма «Розвиток мовлення» для дітей із затримкою психічного розвитку : концептуальне підгрунтя та алгоритм реалізації. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. № 4 (80). С. 41–52.

Пахомова Н. Г., Кононова М. М. Спеціальна психологія. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2015. 389 с.

Сак Т. Організація навчання школярів із затримкою психічного розвитку в інклюзивному класі. Початкова школа. № 9. 2015. С. 57–59.

Синьов В. М., Матвєєва М. П., Хохліна О. П. Психологія розумово відсталої дитини : підруч. Київ : Знання, 2008. С. 214–229.

Типова освітня програма початкової освіти розроблена під керівництвом О. Я. Савченко. 2022 р. URL: https://surl.li/hkqzrw

Типова освітня програма початкової освіти розроблена під керівництвом Р. Б. Шияна. 2022 р. URL: https://surl.li/ttwmbp

Turko O., Olender T., Boyko M., Petryshyna O., Rozhko-Pavlyshyn T. Formation of Preschoolers’ Communicative Competence in the Conditions of Inclusive Education. Journal of Education Culture and Society . 2022. № 13 (1). Pp. 239–255.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-01

Як цитувати

ТУРКО, О., & РУДЬ, О. (2025). РОЗВИТОК УСНОГО МОВЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ЗАСОБАМИ ДИДАКТИЧНОЇ ГРИ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 142–149. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.20

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА