DEVELOPMENT OF ORAL SPEECH OF PRIMARY SCHOOLCHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS BY MEANS OF DIDACTIC GAME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.20

Keywords:

oral speech, primary school pupils with mental retardation, didactic game, communicative skills, model for the development of students’ oral communication

Abstract

The article substantiates the effectiveness of introducing didactic games into the educational process of primary school with the aim of developing the oral speech of pupils with mental retardation. In particular, the content of the term ‘speech development’ is clarified; the key aspects of speech development of pupils with mental retardation (pronunciation of sounds, deficiencies in vocabulary, ways of word formation, insufficient formation of grammatical structure of speech) are highlighted; a linguodidactic model of speech development of such pupils is developed and its effectiveness is experimentally tested.The model is based on, firstly, the individual needs of students with special educational needs by providing equal opportunities for learning and development through specialised equipment and specialist support; secondly, communication skills (listening, speaking and understanding skills); thirdly, adaptive methods; fourthly, speech skills (lexical, grammatical, intonation, as well as the development of coherent utterances); and fifthly, the possibility of professional assistance to the teacher.The presented model is accompanied by tips and strategies that will enhance its effectiveness and contribute to the development of students’ oral communication in an inclusive classroom in general: group, pair, teamwork; individualised and differentiated approach to the educational process; cooperation with parents; creation of a positive classroom climate. It is proved that an integrated approach to the development of oral speech of younger pupils with mental retardation through didactic games has a positive impact on the formation of their communicative competence, and generally improves emotional and sensory perception. At the same time, the quality of education of primary school pupils will be higher if visualisation tools are used that activate the development of visual and imaginative thinking.

References

Баль Н. Актуальні проблеми діагностики мовленнєвих порушень у дітей. Актуальні проблеми корекційної освіти (педагогічні науки). 2010. Вип. 1. С. 22–29.

Бондар В. І. Проблеми корекційного навчання у спеціальній педагогіці : навч. посібник. Київ : Наш час, 2005. 176 с.

Вашуленко О. Формування комунікативно-мовленнєвих умінь молодших школярів на уроках літератур- ного читання. Початкова школа. 2017. № 8. С. 20–24.

Гавриш Н. В. Розвиток зв’язного мовлення дошкільнят : навч.-метод. посіб. Київ : Шкільний світ, 2006. 120 с.

Ганич Д. І., Олійник І. С. Словник лінгвістичних термінів. Київ : Вища школа, 1985. 360 с.

Ілляшенко Т. Затримка психічного розвитку у дітей: причини виникнення та корекція. Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство / ред. кол. Н. Софій, І. Єрмаков та ін. Київ : Контекст, 2000. С. 20–31.

Інклюзивна освіта: теорія та практика : навчально-методичній посібник / М. Г. Буйняк, І. В. Возняк, Л. В. Годовнікова, О. І. Дмітрієва, А. М. Змужко ; за заг. ред. С. П. Миронової. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка, 2014. Ч. 2. 184 с.

Лопатинська Н. А. Трансдисциплінарний підхід до вивчення системних порушень мовлення. Актуальні питання корекційної освіти. URL : http://aqce.kaflogoped.org.ua/download/publications/73/57.pdf

Омельченко І. Програма «Розвиток мовлення» для дітей із затримкою психічного розвитку : концептуальне підгрунтя та алгоритм реалізації. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. № 4 (80). С. 41–52.

Пахомова Н. Г., Кононова М. М. Спеціальна психологія. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2015. 389 с.

Сак Т. Організація навчання школярів із затримкою психічного розвитку в інклюзивному класі. Початкова школа. № 9. 2015. С. 57–59.

Синьов В. М., Матвєєва М. П., Хохліна О. П. Психологія розумово відсталої дитини : підруч. Київ : Знання, 2008. С. 214–229.

Типова освітня програма початкової освіти розроблена під керівництвом О. Я. Савченко. 2022 р. URL: https://surl.li/hkqzrw

Типова освітня програма початкової освіти розроблена під керівництвом Р. Б. Шияна. 2022 р. URL: https://surl.li/ttwmbp

Turko O., Olender T., Boyko M., Petryshyna O., Rozhko-Pavlyshyn T. Formation of Preschoolers’ Communicative Competence in the Conditions of Inclusive Education. Journal of Education Culture and Society . 2022. № 13 (1). Pp. 239–255.

Published

2025-05-01

How to Cite

TURKO О., & RUD О. (2025). DEVELOPMENT OF ORAL SPEECH OF PRIMARY SCHOOLCHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS BY MEANS OF DIDACTIC GAME. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 142–149. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.20

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION