ГЕЙМІФІКАЦІЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.21Ключові слова:
Нова українська школа, освітній процес, дистанційне навчання, змішане навчання, гейміфікація, цифрові ресурсАнотація
Стаття присвячена проблемі гейміфікованого навчання сучасних учнів. Використання гейміфікації є на сьогодні досить актуальним і потрібним, особливо в початковій школі, адже вона сприяє підвищенню мотивації, активізує пізнавальну діяльність дітей та робить освітній процес цікавим і захопливим. Сучасні учні зростають у цифровому середовищі, де ігрові елементи відіграють важливу роль у сприйнятті інформації, особливо вплив цього середовища освітяни відчули під час дистанційного та змішаного навчання. Тому інтеграція гейміфікації в освітній процес дозволяє зробити навчання більш ефективним та адаптованим до особливостей та умов навчання молодших школярів. Мета дослідження – показати важливість гейміфікації навчання учнів у світлі ідей Нової української школи та окреслити методичні особливості її впровадження. Методологічним підґрунтям дослідження є компетентнісний підхід, що розглядає гейміфікацію як засіб формування ключових компетентностей учнів відповідно до стандартів Нової української школи; діяльнісний підхід – навчання є активною діяльністю учнів, у якій гейміфіковані методи сприяють засвоєнню знань через гру, експериментування та рефлексію; когнітивний підхід – вплив гейміфікації на процес мислення, мотивацію та ефективність навчання; інформаційно-комунікаційний підхід – цифрові технології є основою для реалізації гейміфікації в освітньому середовищі.Основні методи дослідження – аналіз наукової літератури з педагогіки, психології та інформаційних технологій; узагальнення педагогічного досвіду використання гейміфікації; спостереження за поведінкою учнів у гейміфікованому освітньому середовищі. Наукова новизна нашого дослідження полягає в тому, що: систематизовано та адаптовано принципи гейміфікації до освітньої моделі НУШ, обґрунтовано механізми впливу гейміфікації на формування ключових компетентностей молодших школярів, запропоновано цифрові ресурси для гейміфікованого навчання в НУШ. Таким чином, дослідження розкриває інноваційні аспекти використання гейміфікації у Новій українській школі, що сприяє модернізації освітнього процесу, підвищенню ефективності навчання та адаптації педагогічних практик до потреб цифрового покоління учнів.
Посилання
Антонов Є. Геймифікація як засіб підвищення якості освіти: досвід використання комп’ютерних ігор у навчальному процесі. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка»). 2022. Вип. 9 (14). С. 30–42.
Бойко О. П. Дослідження особливостей розробки засобів гейміфікації для навчання інформатики / О. П. Бойко, Ю. О. Зелінга. ATL – 2020 : матеріали шостої Міжнародної конференції з адаптивних технологій управління навчанням. Одеса, 2020. С. 43–45.
Карабін О. Й. Гейміфікація в освітньому процесі як засіб розвитку молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 67. Т. 1. С. 44–47.
Коваленко О.О. Моделі гейміфікації в системах управління навчанням : монографія / О. О. Коваленко, Є. А. Паламарчук. Вінниця : ВНТУ, 2023. 85 с.
Концепція Нової української школи. Київ, 2016. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Лященко Т.О. Гейміфікація як одна з інноваційних форм навчального процесу / Т. О. Лященко, М. В. Гришуніна, В. Р. Пічкур. Управління розвитком складних систем : зб. наук. праць / гол. ред. Лізунов П. П. Київ : КНУБА, 2018. № 35. С. 113–123.
Побризгаєва В. Гейміфікація навчання у початкових класах в умовах дистанційного навчання / В. Побризгаєва, О. Наливайко. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2024. № 16. С. 134–149.
Саган О. В. Гейміфікація як сучасний освітній тренд. Педагогічні науки. 2022. № 100. С. 12–18.
Тимофєєва І.Б. Gamification – один із сучасних методів електронного навчання / І. Б. Тимофєєва, В. Я. Тру- бачова. Тези доповідей III Всеукраїнської конференції молодих учених «Актуальні питання розвитку інформаційних технологій» (24 листопада 2021 року). Маріуполь : ПДТУ, 2021. С. 90–91.
Шаран О. В. Особливості використання діяльнісно-ігрового підходу в освітньому процесі початкової школи / О. В. Шаран, В. Л. Шаран, Е. І. Данканич. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 53. Т. 2. С. 41–44.
Швардак М. В. Освітні тренди в умовах нової української школи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. «Педагогічні науки: реалії та перспективи». 2022. Вип. 89. С. 136–140.