GAMIFICATION IN THE EDUCATIONAL PROCESS NEW UKRAINIAN SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.21Keywords:
New Ukrainian school, educational process, distance learning, blended learning, gamification, digital resourcesAbstract
The article is devoted to the problem of gamified education of modern students. Nowadays, the use of gamification is quite relevant and necessary, especially in elementary school, since it helps to increase motivation, activates the cognitive activity of children and makes the educational process interesting and exciting. Modern students grow up in a digital environment, where game elements play a crucial role in the perception of information, especially the impact of this environment was faced by educators during distance and blended learning. Therefore, the integration of gamification into the educational process allows to make learning more effective and adapted to the peculiarities and conditions of learning of younger students. The purpose of the work is to show the importance of gamification of student learning in the light of the ideas of the New Ukrainian School and to outline the methodological features of its implementation. The methodological basis of the research is the competency-based approach that considers gamification as a mean of forming the key competencies of students in accordance with the standards of the New Ukrainian School; activity approach – learning is an active interaction among students, which involves gamified methods, which contribute to the assimilation of knowledge through play, experimentation and reflection; cognitive approach – the impact of gamification on the way of thinking, motivation and effectiveness of learning; information and communication approach – digital technologies are the basis for the implementation of gamification in the educational environment. The main research methods include the analysis of scientific literature on pedagogy, psychology and information technologies; generalization of the pedagogical experience of using gamification; observation of student behavior in a gamified educational environment. The scientific novelty of our research is the following: the principles of gamification have been systematized and adapted to the educational model of NUS, the mechanisms of gamification’s influence on the formation of key competencies of junior high school students have been substantiated, and digital resources have been proposed for gamified learning in NUS.Thus, the research reveals innovative aspects of the use of gamification in the New Ukrainian School, which contributes to the modernization of the educational process, increasing the effectiveness of teaching and adapting pedagogical practices to the needs of the digital generation of students.
References
Антонов Є. Геймифікація як засіб підвищення якості освіти: досвід використання комп’ютерних ігор у навчальному процесі. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка»). 2022. Вип. 9 (14). С. 30–42.
Бойко О. П. Дослідження особливостей розробки засобів гейміфікації для навчання інформатики / О. П. Бойко, Ю. О. Зелінга. ATL – 2020 : матеріали шостої Міжнародної конференції з адаптивних технологій управління навчанням. Одеса, 2020. С. 43–45.
Карабін О. Й. Гейміфікація в освітньому процесі як засіб розвитку молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 67. Т. 1. С. 44–47.
Коваленко О.О. Моделі гейміфікації в системах управління навчанням : монографія / О. О. Коваленко, Є. А. Паламарчук. Вінниця : ВНТУ, 2023. 85 с.
Концепція Нової української школи. Київ, 2016. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Лященко Т.О. Гейміфікація як одна з інноваційних форм навчального процесу / Т. О. Лященко, М. В. Гришуніна, В. Р. Пічкур. Управління розвитком складних систем : зб. наук. праць / гол. ред. Лізунов П. П. Київ : КНУБА, 2018. № 35. С. 113–123.
Побризгаєва В. Гейміфікація навчання у початкових класах в умовах дистанційного навчання / В. Побризгаєва, О. Наливайко. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2024. № 16. С. 134–149.
Саган О. В. Гейміфікація як сучасний освітній тренд. Педагогічні науки. 2022. № 100. С. 12–18.
Тимофєєва І.Б. Gamification – один із сучасних методів електронного навчання / І. Б. Тимофєєва, В. Я. Тру- бачова. Тези доповідей III Всеукраїнської конференції молодих учених «Актуальні питання розвитку інформаційних технологій» (24 листопада 2021 року). Маріуполь : ПДТУ, 2021. С. 90–91.
Шаран О. В. Особливості використання діяльнісно-ігрового підходу в освітньому процесі початкової школи / О. В. Шаран, В. Л. Шаран, Е. І. Данканич. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 53. Т. 2. С. 41–44.
Швардак М. В. Освітні тренди в умовах нової української школи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. «Педагогічні науки: реалії та перспективи». 2022. Вип. 89. С. 136–140.