ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ПЕДАГОГІВ ЗАСОБАМИ ТРЕНІНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Людмила ШВИДУН Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0002-7286-8103
  • Ольга ВИНОГРАДОВА Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0001-8705-1334

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.22

Ключові слова:

професійний розвиток педагогів, тренінгові технології в освіті, тренінги та їх види, вчителі початкових класів, вихователі ЗДО

Анотація

У статті зосереджено увагу на тренінгових технологіях, які можуть стати ефективним засобом якісного професійного вдосконалення освітян, але за умови поновлення методики їхньої організації, підготовки та проведення в освітній сфері. Акцентовано, що в національній системі освіти накопичений великий досвід організації та проведення тренінгів, але він стосувався мирного життя. На думку авторів, недостатньо уваги приділяється дослідниками питанням вивчення тренінгових технологій в умовах війни як кризової ситуації, їхнього впливу на професійний розвиток педагогів у динамічних та бурхливих аспектах сучасного життя. Крім того, увагу сфокусовано на колективній роботі тренінгової групи, яка в підсумку має сформувати певне бачення з теми дискусії, на відмінностях традиційного навчання та тренінгових заняттях. Підкреслено, що тренінги дозволяють розвивати в учасників креативне та критичне мислення, вміння комунікувати між собою, висловлювати власні думки, здійснювати індивідуальний підхід, що надзвичайно важливо в кризових ситуаціях людського буття, які зараз переживає український народ та національна освіта, зокрема. Схарактеризовано певні види тренінгів, які, на думку авторів, є актуальними та цікавими для педагогів у час повномасштабної війни, йде мова, зокрема, про групи тренінгів особистісного зростання, соціально-психологічні тренінги, тренінги професійного педагогічного спілкування тощо. Зроблено спробу розкрити деякі питання проведення тренінгів у дистанційному форматі, що стали можливими в результаті масового використання в освітній галузі інформаційно-комунікаційних технологій, увагу звернено на позитивні та негативні аспекти тренінгових технологій онлайн. Зокрема, зазначено, що проведення онлайн-тренінгів дозволяє створити безпечні умови для його учасників, розширити географію та зекономити часові та фінансові витрати. З іншого боку, тренінги онлайн не можуть повністю забезпечити прямий контакт, а деякі тренінгові методи важко реалізувати в такому форматі Встановлено, що використання тренінгом активних та інтерактивних методів навчання дозволяє йому стати ефективним засобом якісного професійного вдосконалення вчителів, вихователів закладів дошкільної освіти як фахівців.

Посилання

Зливков В. Л., Лукомська С. О. Сучасні тренінгові технології розвитку особистості в освіті. Київ. 2022. 184 с.

Лалак Н. В. Інтерактивна модель навчання студентів: проблеми та перспективи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Вип. 20. № 1 (27). С. 69–70.

Організаційно-педагогічні аспекти проведення тренінгів з питань соціального захисту і соціальної роботи в умовах воєнного стану : навчально-методичний посібник / Василюк Т. Г., Іванова К. Ю., Караман О. Л., Лисоконь І. О., Недря К. М., Островська Н. О., Парфанович І. І., Размолодчикова І. В., Трубавіна І. М., Чередниченко О. Ю. ; за ред. І. М. Трубавіної. Кривий Ріг : КДПУ, 2024. 182 с.

Перець О. М. Навчальний тренінг як ефективний засіб формування професійної компетентності майбутнього вчителя початкових класів. 2011. С. 256–260. URL: http://enpuir.npu.edu.ua:8080/bitstream/handle/123456789/10047/ Perets.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 10.01.2025).

Приходько В. Соціально-психологічний тренінг як засіб формування комунікативної компетенції. Вісник Львівського університету. Cер. пед. 2005. Вип. 19. Ч. 1. С. 182–188.

Раковець О., Раковець С. Компетентність педагога як основа його професійної майстерності. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 1 (105). С. 50–60.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-01

Як цитувати

ШВИДУН, Л., & ВИНОГРАДОВА, О. (2025). ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ПЕДАГОГІВ ЗАСОБАМИ ТРЕНІНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ . Acta Paedagogica Volynienses, (1), 157–162. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.22

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА