ЕТИКА ЛІКАРЯ: КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ЇЇ ФОРМУВАННЯ В СУЧАСНІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.21

Ключові слова:

медична освіта, професійно-етична культура, концептуальні підходи

Анотація

Стаття присвячена аналізу концептуальних підходів до формування професійно-етичної культури майбутніх медиків в умовах реформування медичної галузі України. Мета статті – огляд, аналіз, порівняння та оцінка потенціалу існуючих сучасних концептуальних підходів до формування професійно-етичної культури майбутніх медиків. У дослідженні наголошується на необхідності відповідності медичної освіти викликам сьогодення, зокрема стрімкому розвитку технологій, глобалізації та зростанню очікувань пацієнтів щодо якості медичної допомоги. Особливу увагу приділено саме інтеграції етичних принципів у практичну підготовку лікарів, що є ключовим для формування їхньої професійної ідентичності та здатності до етичного мислення. Проаналізовано існуючи концептуальні підходи до формування етичної свідомості майбутніх медиків, зокрема такі, як системний, компетентнісний, особистісно-орієнтований, культурологічний, діяльнісний та аксіологічний, та їхню взаємодоповнювальність у формуванні етичної свідомості медиків. Системний підхід забезпечує цілісність, компетентнісний і діяльнісний акцентують на практичному застосуванні етики, особистісно-орієнтований і культурологічний розвивають емпатію та мультикультурну компетентність, а аксіологічний формує моральну основу професійної діяльності. Дослідження показує, що лише комплексне застосування цих підходів здатне підготувати лікарів до ефективної роботи в умовах етичних дилем, таких як конфлікти інтересів, питання паліативної допомоги та використання новітніх медичних технологій. Висновки підкреслюють важливість інвестування в ресурси медичної освіти та переосмислення навчальних програм для забезпечення балансу між професійними навичками та етичною свідомістю. Перспективи подальших досліджень пов’язані з глибоким аналізом міжнародного досвіду для подальшої адаптації його найкращих практик до української медичної освіти.

Посилання

Башкірова Л. М., Ловас П. С., Якименко В. В. Європейські стратегії розвитку медичної освіти: досвід для України. Академічні Візії. 2023. Вип. 20. Вилучено із https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/417.

Горобоконь Ю. В. Формування професійних компетентностей майбутніх медичних працівників у процесі фахової підготовки. “Modern problems of science, education and society”: The 7th International scientific and practical conference, Kyiv, September 11-13. 2023. рр. 252–258. URL: https://reposit.uni-sport.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/787878787/5772/MODERN-PROBLEMS-OF-SCIENCE-EDUCATION-AND-SOCIETY-11-13.09.23%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=252.

Гринь В., Гринь К., Дельва М., Герасименко Л., Костиленко Ю. Компетентнісний підхід для формування креативної та мотивованої особистості здобувача вищої медичної освіти. Витоки педагогічної майстерності. 2024. № 33. С. 31–41. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.33.309941.

Дудікова Л. В. Формування професійно-етичної компетентності майбутніх лікарів у медичних університетах: теорія і практика: монографія. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ». 2018. 488 с.

Корольова Т. Модель формування професійно-етичної культури майбутнього лікаря у процесі гуманітарної підготовки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2014. № 30. С. 66–69.

Орел-Халік Ю. В. Формування естетичного мислення майбутніх лікарів Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 59. С. 163–166. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/59.34.

Лазаренко Ю. В., Фомін О. О., Марцинковський І. П. Компетентнісний підхід в реаліях сьогодення. Актуальні проблеми якісної підготовки медичних кадрів у надзвичайних умовах : тези доп. навчально-методичної конференції (Вінниця, 8 лютого 2023 р.). Вінницький національний медичний університет ім. М. І. Пирогова, 2023. С. 142–144. URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/6163.

Полковніков Я. Ключові виклики та шляхи оптимізації підготовки формування професійної культури студентів-стоматологів. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2024. Вип. 21. С. 186–198. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307989.

Рожко М. М., Ерстенюк А. М., Капечук В. В., Іванців М. О., Сенчій В. М. Компетентнісний підхід у підготовці студентів медиків. Медична освіта. 2016. № 2. С. 102–107. DOI: https://doi.org/10.11603/me.v0i2.6226.

Халло О. Сучасні підходи до підготовки майбутніх фахівців медичної галузі: перспективні вектори досліджень. Наукові записки БДПУ. 2024. Вип. 2. С. 146–152. URL: https://journals.bdpu.in.ua/index.php/ped/article/view/321/283.

Andersson H, Svensson A, Frank C, Rantala A, Holmberg M, Bremer A. Ethics education to support ethical competence learning in healthcare: an integrative systematic review. BMC Med Ethics. 2022. № 23 (1). Р. 29. DOI: 10.1186/s12910-022-00766-z.

Marshall M. C., Miron M. Medical Ethics for the Military Profession. Revista Científica General José María Córdova. 2021. № 19 (36). Р. 851–866. DOI: https://doi.org/10.21830/19006586.814

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

ЄВТУШЕНКО, Ю. (2025). ЕТИКА ЛІКАРЯ: КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ЇЇ ФОРМУВАННЯ В СУЧАСНІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 152–159. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.21

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА