ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ БІБЛІОТЕЧНОЇ, ІНФОРМАЦІЙНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Марина ШЛЕНЬОВА Національний аерокосмічний університет «Харківський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0003-4297-6872

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.29

Ключові слова:

професійно-орієнтована підготовка, майбутні фахівці, бібліотечна, інформаційна та архівна справа, вищі технічні навчальні заклади, цифровізація, інноваційні освітні технології

Анотація

У статті досліджуються ключові виклики та перспективи розвитку підготовки майбутніх фахівців з бібліотечної, інформаційної та архівної справи у закладах вищої технічної освіти на тлі цифрової трансформації та еволюції вимог інформаційного суспільства. Висвітлено зростаючу роль інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), штучного інтелекту, великих даних та цифрової безпеки у формуванні професійних компетентностей, необхідних у цій галузі. Дослідження показує, що чинні освітні програми часто не відповідають очікуванням ринку праці через застарілі навчальні плани, недостатню інтеграцію цифрових інструментів, слабку матеріально-технічну базу та відсутність координації між вищими навчальними закладами та роботодавцями. На основі всебічного огляду вітчизняної та міжнародної наукової літератури у статті проаналізовано ефективні педагогічні стратегії та підкреслено важливість міждисциплінарної інтеграції, розвитку м'яких навичок та застосування практико-орієнтованих методів навчання, таких як проєктне навчання, кейс-стаді та дуальна освіта. Підкреслюється необхідність залучення студентів до наукових досліджень, сприяння академічній мобільності та приведення професійної освіти у відповідність до європейських стандартів. У дослідженні також визначено системні проблеми, серед яких недостатній професійний розвиток викладацького складу, брак структурованих можливостей для стажування та низька мотивація студентів через обмежену кар'єрну видимість та підтримку. Значну увагу приділено нагальній потребі у створенні національної системи моніторингу працевлаштування випускників для забезпечення актуальності та якості освітніх результатів. Авторка доходить висновку, що вирішення цих викликів потребує збалансованого синтезу національних освітніх традицій з інноваційними світовими практиками для забезпечення ефективної підготовки компетентних, мобільних і цифрово грамотних фахівців у галузі бібліотекознавства, інформології та архівознавства.

Посилання

Аніщенко В., Байдулін Б., Михайличенко А., Радкевич В., Свистун В. та ін. Напрями реформування системи професійно-технічної освіти в умовах європейської інтеграції (досвід, аналіз, прогнози) : колективна монографія / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т проф.-техн. освіти. Київ : Педагогічна думка, 2012. 187 с.

Аніщенко В. М., Кремень В. Г. Соціальна мобільність: енциклопедія освіти. Київ: Юринком Інтер, 2008. 1040 с.

Бездрабко В. В. Актуальні проблеми документознавства в Україні. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2020. № 1. С. 26–41. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2020_1_8 (дата звернення: 08.04.2025).

Власова Г. Проблеми і перспективи підготовки фахівців з документознавства та інформаційної діяльності. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2004. № 1. С. 13–15.

Гайсинюк Н. А. Педагогічні засади підготовки документознавців в умовах інформатизації суспільства : автореф. дис. канд. пед. наук / Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2003.

Гринькевич О. С., Садова У. Я., Левицька О. О. Міжнародний досвід моніторингу працевлаштування випускників та шляхи його застосування в україні. Демографія та соціальна економіка. 2019. № 1 (35), С. 126–138. URL: https://doi.org/10.15407/dse2019.01.114 (дата звернення: 08.04.2025).

Дегтяренко Т. М. Модифікація професійної підготовки фахівців у контексті модернізації системи спеціальної освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. 3 (47). 3–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2015_3_3 (дата звернення: 08.04.2025).

Дубова С. В. Підготовка документознавців для сфери державного управління в Україні (1995–2008 рр.) : автореф. дис. канд. іст. наук. Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Київ, 2010.

Кухтяк О. Я. Інноваційні підходи до науково-методичного забезпечення професійної підготовки майбутніх фахівців інформаційної, бібліотечної та архівної справи. Молодь і ринок. 2018. №5(160), С. 179–184. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2018_5_34 (дата звернення: 08.04.2025).

Матвієнко О. В., Цивін М. Н. Вища інформаційна освіта: основні концепти визначення. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2017. № 3. С. 4–11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2017_3_3 (дата звернення: 08.04.2025).

Матвієнко О. В., Цивін М. Н. Підготовка доументознавців в Україні: надання освітніх послуг розширюється у нових спеціальностях. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2019. № 1. С. 48–55. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2019_1_17 (дата звернення: 08.04.2025).

Навальська Т. В. Наступність здобуття вищої бібліотечно-інформаційної та архівної освіти в умовах реформування. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2017. № 1. С. 4–10. https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2017.150252 (дата звернення: 08.04.2025).

Палеха Ю. І. Основні чинники впливу на вузівську підготовку документохнавців. Студії архівної справи та документознавства. 2004. № 11. С. 168–172. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sasd_2004_11_18 (дата звернення: 08.04.2025).

Свердлик З. М. Практикоорієнтовне викладання дисципліни «Інформаційно-аналітична діяльність» як спосіб формування професійної компетентності майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи». Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2017. № 3. С. 18–25. URL: https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2017.150334 (дата звернення: 08.04.2025).

Слободяник М. С. Становлення та розвиток вищої документознавчої освіти в Україні. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2011. № 3. С. 4–6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2011_3_1 (дата звернення: 08.04.2025).

Соляник, А. А. (2017). Сучасні проблеми стандартизації вищої бібліотечно-інформаційної освіти в Україні. Сучасна інформаційно-бібліотечна освіта: європейські орієнтири: Матеріали VII іжнародної науково-практичної конференції (с.11–16). Київ: УБА.

Сошинська В. Є. Формування комунікаційних компетентностей майбутніх фахівців інформаційної, бібліотечної та архівної справи». Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2017. № 4. С. 92–96. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2017_4_14 (дата звернення: 08.04.2025).

Супрун В.В. Модернізація професійної освіти як управлінська умова підготовки компетентних фахівців нової: зб. наук. пр. / Нац. акад. пед. наук України. Київ : АТОПОЛ ГРУП, 2017. 152 с.

Філіпова Л. Я. Інформаційно-документний профіль освітніх програм у контексті нової інтегрованої спеціальності. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2019. № 1. С. 48–55. URL: https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2019.165309 (дата звернення: 08.04.2025).

Яворська Т. М. Інформаційна складова в структурі професійних компетентностей майбутніх документознавців. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2018. № 4. С. 71–77. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2018_4_11 (дата звернення: 08.04.2025).

Shlenova, M.Н. Formation of professional skills and business career management of future library students. Інноваційна педагогіка, 2024, № 68(1), 229–232, URL: http://innovpedagogy.od.ua/archives/2024/68/part_1/47.pdf (дата звернення: 08.04.2025).

Shlenova, M. H. Theoretical and methodological foundations of information culture formation of future specialists in library, information and archival science. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 2024. №4, 42–49. URL: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.7 (дата звернення: 08.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

ШЛЕНЬОВА, М. (2025). ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ БІБЛІОТЕЧНОЇ, ІНФОРМАЦІЙНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 208–218. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.29

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА